Abstract | Savjetodavni rad stručnih suradnika pedagoga naziva se još i zlatnim standardom pedagoške djelatnosti, a temelji se na dobro razvijenim kompetencijama pedagoga s glavnim ciljem pružanja pomoći učeniku u otežanim životnim okolnostima. Brojna su istraživanja pokazala kako je upravo u razdoblju adolescencije zabilježen nagli porast promjena u ponašanju adolescenata, pojava emocionalnih teškoća te porast depresivnih i anksioznih raspoloženja. Sve promjene koje pogađaju adolescenta, bilo da se radi o tjelesnom i spolnom sazrijevanju, promjenama vezanim za školu, obrazovanje ili socijalne kontakte mogu negativno utjecati na pojedinca, mogu ometati njegovo normalno svakodnevno funkcioniranje, ali i ostaviti ozbiljnije posljedice na njegovu budućnost. Stoga, savjetodavni rad kao jedna kompleksna i složena djelatnost iziskuje i daljnju edukaciju i osposobljavanje stručnih suradnika pedagoga, osobito na području psihoterapije. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati neke aspekte psihološkog funkcioniranja učenika prvih i četvrtih razreda srednjih škola u Zadru, tj. ispitati s kojim se problemima suočavaju s obzirom na dob i spol te na koje se sve načine suočavaju s istim problemima s obzirom na dob i spol. Istraživanje je pokazalo kako s obzirom na dob i spol postoji jako mala statistički značajna razlika u vrsti problema s kojima se srednjoškolci suočavaju, a od najčešćih problema navodili su upravo ispitnu i socijalnu anksioznost te je zabilježena i povišena razina somatizacije kod učenica četvrtih razreda. Također, istraživanje je pokazalo kako s obzirom na dob ne postoji statistički značajna razlika u načinima suočavanja s problemima, dok su, s obzirom na spol, djevojčice procijenile češće traženje socijalne podrške od strane prijatelja i obitelji te češće korištenje strategija izbjegavanja i emocionalne reaktivnosti. Iako se istraživanje koje je provedeno bazira na psihološkim teškoćama kod adolescenata, namjera je bila kod stručnih suradnika pedagoga probuditi svijest za daljnjom edukacijom, osobito na području psihoterapije koja se danas pokazala neizbježnom. S obzirom da stručni suradnici pedagozi ne mogu utjecati na zaposlenje psihologa u srednjim školama, a kako bi se uspješno suočavali s ovakvom vrstom problema potrebno je nastaviti edukaciju i stjecati kompetencije nužne za pružanje adekvatne pomoći učenicima koji se danas sve više nose s raznim psihičkim poteškoćama. |
Abstract (english) | Counseling work of school pedagogues is considered a golden standard of pedagogical function, who is based on well developed competences with a main objective to help a high school student in a difficult living conditions. Noumerous studies have shown how in the adolescence period is registered a sudden incrase of behavioral changes of a high school students, appearance of emotional difficulties as depressive and anxious moods. All of these changes, whether it is physical or sexual growth and development, changes related to school, education or making social contacts, can afflict a normal daily functioning of high school student or even leave a serious consequences on his future. Therefore, counseling work as very complex pedagogical function requires further education and training of school counselours, especially in the field of psychotherapy. The main objective of this research was to examine some psychological functioning aspects of students of the first and fourth grade of two secundary schools in Zadar, that is examine the type of problem they are coping with and strategies of coping with the same problems considering age and gender. The research has shown that, considering age and gender variables, existed a small statistically significant difference in the type of problem the students are coping with. From the most common problems they estimated social and test anxiety, but also a fourth grade students estimated higher symptoms of somatization. Furthermore, research has shown that there is no difference, considerin age variable, in the strategies of coping between students, but, considering gender variable, a girls has estimated higher seeking for social support from family and friends as using strategies of coping like avoidance and emotional reactivity. Although this research is based on psychological difficulties in adolescents, the main intention was to awake consciousness of school pedagogue for the further education, especially in the field of psychotherapy which was proved to be inevitable today. Considering that school peagogue can not influence on the employment of a psychologist in a high schools, in order to successfully coping with this problems, it is necessary to continue with the education and acquire competentions needed to help students who, nowdays, are dealing with serious psychological problems. |