Abstract | Empatija se definira kao svjestan napor da se s nekim podijele njegovi doživljaji, kao i da se točno razumije stanje u kojemu je druga osoba, uključujući njene misli i osjećaje, kao i njihove uzroke. Kad je druga osoba u nevolji, empatija kod opažača će pridonijeti pomažućem ponašanju što onda izaziva zadovoljstvo izvođača. Ova osobina sadrži afektivnu i kognitivnu komponentu. Identifikacija s drugim osobama veća je ako su nam te osobe bliže i sličnije pa možemo pretpostaviti da će empatija u odnosu roditelja i njihove djece biti bitno izraženija nego u nekim drugim tipovima odnosa. Roditeljski stres je averzivna psihološka reakcija na zahtjeve roditeljstva. U nekim prijašnjim istraživanjima utvrđeno je kako je empatičnijim roditeljima znatno smanjen intenzitet roditeljskog stresa. Istraživanja ovog područja omogućuju razvoj učinkovitije pomoći i podrške roditeljima koji doživljavaju intenzivan roditeljski stres ili imaju određene poteškoće u odnosu s vlastitom djecom. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi odnos empatije i intenziteta stresa kod roditelja djece sa i bez odstupanja u razvoju. U istraživanju je sudjelovala 61 sudionica. Sudionice su bile majke koje imaju (N=30) te one koje nemaju (N=31) djecu s odstupanjima u razvoju. Na prigodnom uzorku majki primijenjen je ''Upitnik izvora i intenziteta roditeljskog stresa'' (Profaca i Arambašić, 2002) i ''Skala emocionalne empatije'' (Raboteg - Šarić, 1991, 1993). Nije dobivena značajna razlika u intenzitetu empatije ni u intenzitetu roditeljskog stresa između ove dvije grupe sudionica. Također nije dobivena značajna povezanost empatije i intenziteta roditeljskog stresa. |
Abstract (english) | Empathy is defined as a conscious effort aimed at sharing someone’s experience, as well as understanding exactly the condition in which the other person is, including their thoughts and feelings and the causes behind them. When the other person is in distress, empathy will contribute to helping behavior, which then provokes the satisfaction of the performer. Empathy consists of an affective and cognitive component. Identification with other people is greater if said people are closer and more similar to us, hence we can assume that the empathy in parent-child relationships is significantly strong. Parenting stress is an aversive psychological reaction to the demands of parenthood. In some of the previous research, it has been found that parents’ empathy significantly lowers the parenting stress. Studying this area enables the development of a more efficient ways to help and support parents who experience intense parenting stress, or have certain difficulties in the relationship with their children. Therefore, the aim of this research was to determine the correlation between empathy and the level of stress. In the research participated 61 respondents. The respondents were mothers who have (N=30), or do not have (N=31) children with developmental disabilities. In a convenience sample of mothers who have, and those who do not have children with developmental disabilities, “Source and Intensity of Parenting Stress Questionnaire” (Profaca, Arambašić, 2002) and “The Emotional Empathy Scale” (Raboteg, Šarić, 1991, 1993) have been applied. A significant difference in the level of empathy and parenting stress intensity has not been established between these two groups. Moreover, a significant correlation between empathy and parenting stress intensity experienced has not been found. |