Abstract | Disertacija sadrži pregled svih dosad poznatih spoznaja, tvrdnji i zaključaka, vezanih uz proučavanje figuralne kamene plastike na području sjeverozapadne Hrvatske, a nastala je na temelju ranijih istraživanja koja se provode od sredine XIX. stoljeća do danas te novih spoznaja temeljenih na istraživanjima koja je autorica rada provela tijekom posljednjih nekoliko godina istražujući i izučavajući očuvanu figuralnu kamenu plastiku na području sjeverozapadne Hrvatske. Sva građa prezentirana je i analizirana kroz katalošku obradu, a osim toga, metodološki pristup uključivao je i morfološku analizu te komparaciju sa sličnim kiparskim djelima očuvanim na širem području sjeverozapadne Hrvatske i Europe. Ovaj proces rezultirao je datacijom i atribucijom nekih kiparskih djela koja dosad nisu bila na taj način determinirana. Prilikom istraživanja provedenih za ovaj rad pronađena su i neka nova djela figuralne kamene plastike iz razdoblja srednjeg vijeka, koja su upotpunila raniju sliku. Također, izrađen je topografski pregled svih lokaliteta s kojih potječu očuvana djela figuralne kamene plastike te tipološko-kronološka klasifikacija figuralne kamene plastike. U uvodnom dijelu disertacije prezentiran je prostorno-vremenski okvir istraživanja te cilj rada, a nakon toga slijedi poglavlje u kojem su obrazloženi metodološki postupci i način znanstveno-istraživačkog rada. Potom slijedi poglavlje u kojem je iznesen pregled prethodno objavljenih izvora koji su se bavili tematikom srednjeg vijeka na području sjeverozapadne Hrvatske s posebnim osvrtom na literaturu koja se bavi kamenom plastikom. Nakon pregleda literature slijedi poglavlje u kojem autorica donosi povijesni pregled sjeverozapadne Hrvatske, odnosno društveni i politički okvir u kojem nastaju djela figuralne kamene plastike obrađena u ovom radu. Sljedeća cjelina bavi se srednjovjekovnim kulturnim krajolikom. Zatim je iznijet uvod u istraživanje kulturnih slojeva u Međimurju. Nakon toga slijedi poglavlje u kojem autorica iznosi topografski pregled lokaliteta na kojima su očuvana djela kamene plastike na području sjeverozapadne Hrvatske. Spoznaje iznesene u tom poglavlju nastale su na temelju istraživanja pojedinih lokaliteta kao i figuralne kamene plastike koja je očuvana na lokalitetima ili potječe s određenih lokaliteta. Ovdje se iznosi sažeta deskripcija lokaliteta i kiparskih djela na način da je svako djelo kamene plastike pojedinačno obrađeno i datirano te stilski valorizirano i ikonološki interpretirano. Obrađena je i građevina na kojoj se djela kamene plastike nalaze ili su se originalno nalazila kako bi se shvatio kontekst i sama funkcija figuralne plastike. Istraživanja predstavljena u ovom poglavlju znanstveno su obrađena u zaključku. Tako u ovom poglavlju autorica iznosi vlastita istraživanja na sljedećim lokalitetima i figuralnoj kamenoj plastici koja je na njima očuvana ili pronađena; Belec - crkva sv. Juraja i crkva sv. Marije Snježne, Cirkovljan - crkva sv. Lovre, Čakovec - Buzovec (Muzej Međimurja Čakovec), Donja Glogovnica - crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije, župni dvor, kuća Gornja Glogovnica 61, Gornji Kneginec - crkva sv. Marije Magdalene, Ivanec - crkva sv. Marije Magdalene, Križovljan - crkva sv. Križa, Konjščina - crkva sv. Dominika, Lepoglava - crkva Bezgrešnog Začeća Blažene Djevice Marije, Macinec - crkva Pohoda Blažene Djevice Marije, Mađarevo (Gradski muzej Varaždin), Mihovljan - crkva sv. Mihovila (Muzej Međimurja Čakovec), Nedelišće - crkva Presvetog Trojstva, Očura - crkva sv. Jakova /sv. Marije, Podturen - crkva sv. Martina, Sveti Martin na Muri - crkva sv. Martina, Tuhovec (Zavičajni muzej Varaždinske Toplice), Štrigova - crkva sv. Marije Magdalene, Varaždin - crkva sv. Nikole, Gradski muzej Varaždin, Vinica/Marčan - crkva sv. Marka, Visoko - crkva Sv. Trojstva, Vukovoj - crkva sv. Wolfganga, Zajezda - burg Milengrad. Autorica zatim donosi i kratki pregled ostalih srednjovjekovnih lokaliteta na području sjeverozapadne Hrvatske. Nakon toga slijedi zaključak u kojem autorica iznosi nove spoznaje koje dopunjuju dosadašnje poznavanje figuralne kamene plastike na području sjeverozapadne Hrvatske. Uz dosad stručnoj javnosti poznatu figuralnu kamenu plastiku po prvi su put u ovom radu predstavljena neka kiparska djela, poput kamenih ulomaka iz Buzovca koji se nalaze u Muzeju Međimurja Čakovec, a koji nisu dosad bili predmetom stručnih istraživanja niti su obrađeni u literaturi. Također, prilikom istraživanja koja je autorica provela tijekom proteklih nekoliko godina, pronađena su neka dosad nepoznata vrlo značajna djela figuralne kamene plastike, poput zaglavnog kamena pronađenog u kripti crkve sv. Nikole u Varaždinu te ulomka s prikazom muške glave iz Kneginca (ova istraživanja autorica je provela zajedno s Ivanom Peškan). Neka djela koja do sada nisu bila predmetom stručnih istraživanja, poput zaglavnog kamenja iz crkve sv. Juraja u Belcu na kojima su reljefni prikazi ljudskih glava, zatim konzola iz crkve u Macincu, konzola iz crkve u Podturenu, kustodija očuvanih u Vinici, Podturenu i Svetom Martinu na Muri, u ovome su radu istražena i prezentirana te sagledana u novom kontekstu. Ovim radom predstavljena je detaljna povijesno-umjetnička obrada svih očuvanih djela figuralne kamene plastike srednjovjekovnog umjetničkog izričaja na području sjeverozapadne Hrvatske, na temelju današnjeg stupnja istraženosti i njihov topografski smještaj. Također, ovim radom omogućit će se i izrada smjernica za obnovu i prezentaciju figuralne kamene plastike iz razdoblja srednjeg vijeka. Nadalje, prezentiran je topografsko-stilsko-kronološki raster trenutačnog stanja istraženosti ove tematike u smislu izrade potke za buduća istraživanja. |
Abstract (english) | The dissertation contains an overview of all of the known notions, claims and conclusions, related to the study of the figural stone sculpture in Northwestern Croatia. This review has been made on the basis of earlier research, conducted since the mid-19th century up to now, and it is also based on the new discoveries and researches that the author of this paper has done over the last few years, exploring and studying preserved figural stone sculpture in the northwestern part of Croatia. All of the material is presented and analyzed through the catalogue. The methodological approach includes morphological analysis and comparisons with similar examples preserved in the wider area of northwestern Croatia as well as in Europe. This process resulted in determination and attribution of some of the figural stone sculpture that have so far not been analyzed in this way. During the research carried out for this work, some new fragments have completed the earlier picture of the figural stone sculpture from the Middle Ages. Also, in this disertation, a topographic survey of all the sites from which the preserved figural stone sculpture originate is done. The typological-chronological classification of figural stone sculpture was also made. In the introductory part of the dissertation, the spatial-time frame of research and the goal of the work is presented. In the following section, system and methodology of the scientific research are elaborated. The next chapter introduces a review of previously published literature with the studies of the theme of the Middle Ages in northwestern Croatia, with a special reference to the literature dealing with stone sculpture. After the review of the literature, follows a chapter in which the author brings a historical overview of northwestern Croatia, that is, the social and political framework in which figural stone sculptures elaborated in this paper are formed. The following part deals with the medieval cultural landscape and an introduction to the study of cultural layers in Međimurje follows. Subsequently, follows a chapter in which the author presents a topographic overview of the sites where preserved stone figural sculptures from the northwestern part of Croatia originate. The findings presented in this chapter are based on the research of individual localities as well as figural stone sculpture preserved at localities or originating from certain sites. Each fragment of stone sculpture is individually analyzed and dated, and is stylistically valorized and iconologically interpreted. The structure on which the sclupture is located or originally was found, was also studied in order to understand the context and function of figural stone sculpture. The researches presented in this chapter are scientifically studied in the conclusion. Thus, in this chapter, the author presents her own research on the following localities and the figural stone sculpture preserved or found on them: Belec - Church of St. Juraj and the church of St. Marije Snježne, Cirkovljan - Church of St. Lovro, Čakovec - Buzovec (Museum of Međimurje Čakovec), Donja Glogovnica - Church of the Assumption of the Blessed Virgin Mary, parish house, house Gornja Glogovnica 61, Gornji Kneginec - Church of St. Mary Magdalene, Ivanec - Church of St. Mary Magdalene, Križovljan - Church of St. Križ, Konjščina - church of St. Dominic, Lepoglava - Church of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, Macinec - Church of the Blessed Virgin Mary, Mađarevo (Varaždin City Museum), Mihovljan - church of St. Mihovil (Museum of Međimurje Čakovec), Nedelišće - Church of the Holy Trinity, Očura - St. James's Church / sv. Marija, Podturen - Church of St. Martin, Sveti Martin na Muri - Church of St. Martin, Tuhovec (Varaždinske Toplice Native Museum), Štrigova - Church of St. Mary Magdalene, Varaždin - Church of St. Nikolaus, the City Museum of Varaždin, Vinica / Marčan - the church of St. Mark, Visoko - Church of St. Trinity, Vukovoj - Church of St. Wolfgang, Zajezda - fortress Milengrad. In the conclusion the author introduces new findings, supplementing the knowledge of figural stone sculpture in the northwestern Croatia. Some fragments of figural sculpture are presented in this paper for the first time, for example the stone fragments from Buzovec, which are located in the Museum of Međimurje Čakovec, and have not been the subject of professional research or mentioned in previous literature. Also, during the research conducted by the author over the last few years, some very significant figural stone sculptures have been found. Thus in the crypt of the church of St. Nicholas in Varaždin a keystone was found, and a significant Romanesque fragment of a man's head was found in Kneginac (this research was conducted by the author together with Ivana Peškan). Some fragments that have so far not been the subject to expert research, such as the keystones from the church of St. Juraj in Belec, the console from the church in Macinec, the console from the church in Podturen, the custody preserved in church inVinica, Podturn and St. Martin na Muri, are explored and presented in this paper in the new context. This work presents a detailed art-historical interpretation of all preserved fragments of figural stone sculpture of medieval art expression in the northwestern Croatia, based on today's degree of exploration and their topographic location. Also, this paper facilitates the development of guidelines for the reconstruction and presentation of figural stone sculpture from the Middle Ages. Furthermore, a topographic-stylistic-chronological raster of the current state of exploration of this topic is presented in terms of making the base for future research. |