Title Interkulturalna osjetljivost i nastava njemačkog jezika
Title (english) Intercultural Sensitivity and the Class of German Language
Author Matea Vladimir
Mentor Jasmina Vrkić Dimić (mentor)
Mentor Marija Buterin Mičić (komentor)
Committee member Rozana Petani (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ana Marija Rogić (član povjerenstva)
Committee member Jasmina Vrkić Dimić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Pedagogy) Zadar
Defense date and country 2019-09-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy School Pedagogy
Abstract Cilj ovog istraživanja bio je ispitati interkulturalnu osjetljivost učenika srednjih škola prema narodima njemačkog govornog područja te ispitati postoji li statistička razlika u stupnju interkulturalne osjetljivosti učenika s obzirom na određene nezavisne varijable (spol, mjesto življenja, vrsta škole, razred, školski uspjeh, pohađanje njemačkog jezika u školi, duljina učenja njemačkog jezika, učenje njemačkog jezika izvan škole, procjena vlastitog znanja njemačkog jezika, verbalna komunikacija i broj prijatelja). Istraživanje je provedeno tijekom školske godine 2018./2019. u Metkoviću i Zadru, a sudjelovalo je ukupno 316 učenika i učenica. Metoda istraživanja koja se koristila je bila anketiranje. Rezultati istraživanja su pokazali da učenici imaju osrednje razvijenu interkulturalnu osjetljivost prema narodima njemačkog govornog područja. Uspostavilo se da s obzirom na nezavisne varijable postoji mala, ali ipak zanemariva razlika u stupanju interkulturalne osjetljivosti učenika, pa tako učenice iskazuju veću interkulturalnu osjetljivost od učenika. Učenici koji žive u mjestima, koja imaju manje od 20 000 stanovnika, imaju veću interkulturalnu osjetljivost od učenika, koji žive u većim gradovima. Veću interkulturalnu osjetljivost iskazuju i gimnazijalci i učenici viših (trećih i četvrtih) razreda. Kad je riječ o školskim uspjehu, učenici s odličnim školskim uspjehom iskazuju nešto veću interkulturalnu osjetljivost od ostalih učenika. Učenici koji pohađaju njemački jezik u školi i izvan škole imaju veći stupanj interkulturalne osjetljivosti od onih koji ne uče te to isto vrijedi i za učenike koji uče njemački jezik više od 4 godine. Neznatno veću razvijenu interkulturalne osjetljivosti pronalazimo i kod učenika koji svoje znanje njemačkog jezika procjenjuju s dobrim, vrlo dobrim ili odličnim, kod učenika koji su verbalno komunicirali s pripadnicima naroda njemačkog govornog područja i kod učenika koji imaju jednog ili više prijatelja, koji su pripadnici naroda njemačkog govornog područja.
Abstract (english) The aim of this study was to examine the intercultural sensitivity of secondary school students toward the people of the German-speaking area and to examine whether certain independent variables (gender, place of residence, type of school, class, school success, German class attendance at school, length of learning the German language, learning the language outside the school, assessment of their own knowledge of the German language, verbal communication and number of friends) affect the level of intercultural sensitivity of high school students. The survey was conducted during the school year 2018/2019 in Metković and Zadar and included 316 students and students. It was used the survey method. The results of the research have shown that the students have medium developed intercultural sensitivity toward the people of the Germanspeaking area. Independent variables influence the degree of intercultural sensitivity of students, but still, this difference in the degree of intercultural sensitivity is negligible. According to the results, girls show greater intercultural sensitivity than boys. Students living in places with fewer than 20,000 inhabitants have greater intercultural sensitivity than students, who live in larger cities. Greater intercultural sensitivity is also demonstrated by gymnasium students and students that attend third and fourth class. When it comes to school success, students with excellent school success show greater developed intercultural sensitivity than the other students. Students attending German at school and outside the school have a higher degree of intercultural sensitivity than those who do not learn German at all and this also applies to students who learn German for more than 4 years. It was also found a higher degree of intercultural sensitivity by students with a good, very good or excellent understanding of their German language skills, students who verbally communicated with members of the German-speaking area and students who have one or more friends, who live in the German-speaking areas.
Keywords
interkulturalna osjetljivost
srednjoškolci
nastava njemačkog jezika
Keywords (english)
Intercultural sensitivity
High School Students
Class of German Language
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:968175
Study programme Title: Pedagogy Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra pedagogije (magistar/magistra pedagogije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-11-18 09:28:11