Abstract | Zračni promet ima vodeću ulogu u prijevozu putnika, a za njegovo odvijanje potrebna je određena infrastruktura. S obzirom da zračni prijevoz ne iziskuje izgrađenu infrastrukturu cijelim putem, potrebne su samo zračne luke te zrakoplovi kao prijevozno sredstvo. Podjelu zračnih luka je moguće provesti vrlo detaljno, no za turističke potrebe su najvažnije podjela prema značenju i vrsti prometa. Također, ne podržavaju sve zračne luke sve modele zrakoplova. Najčešće korišteni zrakoplovi su proizvođača Airbus i Boeing čije karakteristike ih čine najpogodnijima za letove u daleke destinacije. Pojam daleke destinacija je subjektivnog karaktera i ovisi o gledištu s čijega se definira. Na tržištu zračnog prijevoza javlja se sve jača konkurencija, a samim time je za zračne prijevoznike vrlo važna segmentacija tržišta, a potom i pozicioniranje na njemu. Za pozicioniranje na tržištu se sve češće koristi kvaliteta usluge zračnog prijevoza koja se može promatrati kao turistički proizvod. Najčešća segmentacija se radi prema duljini putovanja i to na kratkolinijska, srednjelinijska i dugolinijska putovanja. Osim toga koristi se i segmentacija prema svrsi putovanja od kojih se najviše razlikuju segment poslovnih putovanja i segment turističkih putovanja. Većina zračnih prijevoznika koristi kombinaciju više modela poslovanja, a glavni su: tradicionalni redovni, niskotarifni, regionalni, čarter (holiday) te robni zračni prijevoznici. Na globalnoj razini prema broju prevezenih putnika prevladavaju američki zračni prijevoznici, od kojih su prva tri American, Delta i Southwest. Na europskoj razini najviše putnika prevoze Ryanair grupa, Lufthansa grupa i IAG grupa. Zračni promet je vrlo osjetljiv na vanjske promjene, što je posebno vidljivo po utjecaju koji ima pandemija izazvana SARS-CoV-2 virusom. |
Abstract (english) | Air transport has a leading role in passenger transport and a certain infrastructure is needed for its operation. Since air transport does not require built infrastructure all the way, only airports and aircraft are needed as a means of transport. The division of airports can be carried out in great detail but for tourist needs, the most important is the division according to the significance and type of traffic. Also, not all airports support all aircraft models. The most commonly used aircraft are Airbus and Boeing, whose characteristics make them the most suitable for flights to long-haul destinations. The notion of a distant destination is of a subjective character and depends on the point of view from which it is defined. In the air transport market, there is increasing competition, and therefore market segmentation is very important for airlines, and then positioning in it. The quality of air transport service, which can be considered as a tourist product, is increasingly used for market positioning. The most common segmentation is done according to the length of the trip, on short-distance, medium-line, and long-haul trips. In addition, segmentation according to the purpose of travel is used, from which the segment of business travel and the segment of tourist travel differ the most. Most airlines use a combination of several business models and main are traditional scheduled, low-cost, regional, charter (holiday), and freight airlines. Globally, according to the number of passengers carried, airlines located in USA predominate, of which the first three are American, Delta and Southwest. At the European level, most passengers are carried by the Ryanair Group, the Lufthansa Group, and the IAG Group. Air traffic is very sensitive to external changes, which is especially evident by the impact that the SARS-CoV-2 virus pandemic has. |