Abstract | Konstrukcija Leskovarovih likova, odnosno prikaz tipologizacije njegovih likova, zatim usporedba konstrukcije muških i ženskih likova u odabranim djelima Misao na vječnost, Katastrofa, Propali dvori i Sjene ljubavi, kao i mogućnost povezanosti te konstrukcije s poetikom samog autora, jest cilj ovog završnog rada. Naime, talent, trud, vještina i potpuna predanost radu učinili su Janka Leskovara jednim od značajnijih pisaca hrvatske moderne. Zaokupljen analizom ljudske psihe, potaknut vremenom u kojem živi i svega ostalog što u njemu budi nemir, u svojim djelima donosi pomalo pesimističku viziju svijeta, u kojem je život igra viših sila, a čovjek vječni zarobljenik vlastitih misli. Takvim pogledom na svijet, a jednim dijelom i pisanjem po uzoru na domaću tradiciju (Gjalski), rusku književnost (Turgenjev) i njemačku filozofiju (Schopenhauer), Leskovar konstruira tipične likove takozvane ''leskovarce'' te narušava dotadašnju literaturu. Tako već prvo objavljeno djelo, Misao na vječnost, pokazuje piščevu namjeru da psihološkim razlozima razjasni postupke svoga junaka. Dakle, u njegovim djelima naglasak odmiče s društvenih i socijalnih problema na psihologizaciju i introspekciju likova. I upravo su to neke od bitnih odrednica modernističkih obilježja koje se pronalaze u Leskovarovim djelima Misao na vječnost, Katastrofa, Propali dvori i Sjene ljubavi. Osim odrednica moderne, u djelu su vidljiva poneka, ali nenaglašena obilježja realizma. |
Abstract (english) | The construction of Leskovarian characters, or the representation of their typology, and the comparison of the construction of male and female characters in Misao na vječnost, Katastrofa, Propali dvori, and Sjene ljubavi, and the possibility of relating said constructions with author's own poetic is the point of this final thesis. Namely, the talent, labour, technique and complete devotion to work is what made Janko Leskovar one of the most important writers of croatian modernism. Occupied with the analysis of human psyche, influenced by the time he was living in and by everything else which aroused his inner turmoil, Leskovar's works display a slightly pessimistic vision of the world, in which life is a game of major forces, while humans are eternal prisoners of their own thoughts. With such outlook, while also imitating the writings of domestic tradition (Gjalski), russian literature (Turgenjev) and german philosophers (Schopenhauer), Leskovar constructs characters know as “Leskovarci”, or Leskovarian characters, distorting previous literature. Even in his first published work, Misao na vječnost, author’s attempt to explain his characters’ actions using psychological arguments is noticed. Therefore, the emphasis progresses from social problems to psychoanalysis and introspection of characters. And exactly those are some of the most important modernist characteristics found in Leskovar’s Misao na vječnost, Katastrofa, Propali dvori and Sjene ljubavi. Along with those, some realist features are also noticed in the works, but secondary to modernist ones. |