Title Potencijali za cjeloživotno učenje i obrazovanje u narodnim knjižnicama
Title (english) Potentials for lifelong learning and education in public libraries
Author Taki Rudić
Mentor Jadranka Stojanovski (mentor)
Committee member Drahomira Cupar (predsjednik povjerenstva)
Committee member Martina Dragija Ivanović (član povjerenstva)
Committee member Mirko Duić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Information Sciences) Zadar
Defense date and country 2021-03-31, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences
Abstract S ciljem da se dobije što cjelovitiji pregled potencijala za cjeloživotno učenje u narodnim knjižnicama, u radu se analiziraju različiti aspekti cjeloživotnog učenja i obrazovanja, od definicija i oblika do utjecaja tehnološki promjenjivog okruženja u kojem se učenje danas odvija. Analizirajući smjernice i dokumente krovnih europskih ustanova u području knjižničarstva po pitanju cjeloživotnog učenja i obrazovanja, tema se u prvom dijelu rada pozicionira u institucionalni kontekst i kontekst prisutnih politika. Narodne knjižnice razmatraju se kao jedni od ključnih čimbenika u edukacijskim i inovacijskim procesima u kontekstu lokalnih zajednica unutar kojih djeluju pri čemu se naglašava važnost suradnje i partnerstva s različitim dionicima u okruženju. Sveprisutne informacijske i komunikacijske tehnologije utječu na proces učenja i isporuke znanja, istovremeno postavljajući izazove i zahtjeve za dodatnim vještinama njihovog korištenja. O tehnologijama se u radu govori ponajprije u smislu njihove uloge u prijenosu znanja, ekspertize i vještina između uključenih i zainteresiranih dionika te u smislu olakšavanja i transformacije procesa vezanih uz transmisiju obrazovnih sadržaja. U tom pogledu, među ostalim, ističe se e-učenje na daljinu i njegova primjena u knjižničnom okruženju te otvoreni obrazovni sadržaji kao primjer slobodnog i kreativnog pristupa istraživanju i učenju u narodnim knjižnicama.
Tema cjeloživotnog učenja i obrazovanja obrađuje se i polazeći od potreba samih korisnika narodnih knjižnica, odnosno ciljnih skupina korisnika s obzirom na određene karakteristike kao što su spol, dob i druge specifičnosti. U radu se također daje pregled sadržaja i programa za učenje u narodnim knjižnicama stavljanjem naglaska na informacijsko opismenjavanje kao svojevrsni preduvjet za cjeloživotno učenje. Potencijal narodnih knjižnica, koje u načelu raspolažu bogatim i raznovrsnim knjižničnim zbirkama, krije se, među ostalim, u pružanju podrške formalnom, informalnom i neformalnom učenju za različite profile i dobne skupine korisnika. Najzad se na temelju istraživanja web-stranica reprezentativnih narodnih knjižnica u zemljama kao što su SAD, Kanada, Australija, nekim državama Europske Unije, uključujući Hrvatsku, u radu prikazuju primjeri dobre prakse u pogledu programa cjeloživotnog učenja. Navedeni primjeri svjedoče o ulozi narodnih knjižnica kao centara inovativnosti i kreativnosti naznačujući potencijal takvih praksi u drugim sredinama. Sinteza različitih aspekata i načina promatranja koncepta cjeloživotnog učenja omogućava nam bolje razumijevanje potencijala i mogućnosti za njegovu aktualizaciju i razvoj u knjižničnom okruženju. Kompariranjem različitih pristupa i aspekata cjeloživotnog učenja dolazi se do spoznaje o postojanju različitih motiva vezanih uz navedeni diskurs. Pritom se daje prioritet humanističkim obilježjima pred tržišnim, političkim i inim kategorijama zbog zabrinutosti oko zapadanja učenja u svojevrsnu dekadenciju. Naposljetku, i sam rad predstavlja određenu potragu za smislom i istinskom spoznajom kroz obrazovne aktivnosti u postavljenom diskursu. Istinski humanizam podrazumijeva prihvaćanje odgovornosti pojedinca, međutim sloboda se ne iscrpljuje u posvećenosti i radu koje su samo jedan aspekt njenog izraza. Na isti način zapažanja i spoznaje o mogućnostima knjižnica koje su proizašli iz ovog rada samo su kapi u spektru potencijala koje svaki trenutak i situacija u sebi sadrži, a prihvaćanje onoga što jest često predstavlja bitan korak u njihovu otključavanju i oživotvorenju.
Abstract (english) Aiming to obtain a most wholesome survey of potentials for lifelong learning and education in public libraries possible, the thesis analyses various aspects of the concept of lifelong learning and education, from definitions and forms to impacts of technologically changing environment the learning is taking place in nowadays. Through analysis of directions and documents of European umbrella institutions in librarianship related to the concept of lifelong learning and education, in its first part the thesis is placed within an institutional and political context. Public libraries are scrutinized as one of key factors in educational and innovative processes in the context of their local communities and the relevance of collaboration and partnership with other factors in the area is stressed out. Omnipresent information and communication technologies affect the process of learning and delivery of knowledge while at the same time setting up challenges and requirements for additional skills for their use. The technologies are first and foremost viewed in the sense of their role in transmission of knowledge, of expertise and skills among the participating and interested participants and also in the sense of alleviating and transforming of the processes related to the transmission of educational contents. In that respect, among other details, remote e-learning and its application in librarianship stands out, as do open learning sources as examples of free and creative approach to research and learning in public libraries. The subject of lifelong learning and education is also dealt with by observing the needs of the very users of public libraries, that is, of target groups of users by differentiated elements such as gender, age and other specifics. The thesis also gives a review of contents and programs for learning in public libraries by putting accent to information literacy as a peculiar precondition for lifelong education. Alongside some other aspects, potentials of public libraries, in principle holding rich and diversified book collections, are hidden in giving support to formal, informal and non-formal learning to various profiles and age groups of users. In closing, based on research of web pages of representational public libraries in countries like USA, Canada, Australia and some countries of the European Union including Croatia, the thesis quotes examples of good practice with programs of lifelong learning. Quoted examples reaffirm the role of public libraries as centers of innovativeness and creativity signaling on to potentials of such practices in other places. Synthesis of various aspects and ways of looking at the concept of lifelong learning provides us with better understanding of potentials and possibilities for its implementation and development in the area of librarianship. Comparison of different approaches and aspects of lifelong learning brings to awareness about the existence of various motives related to the discourse. At that, humanistic features are given precedence before market, political and other categories to evade worries about learning falling into a pit of decadence. Finally, the thesis itself presents a kind of search for sense and true cognition through educational activities in the set discourse. True humanism implies acceptance of individual responsibility, however freedom is not exhausted through devotion and work that present just one aspect of its expression. Likewise, perceptions and cognitions of capacities of the libraries stemming from this work are just drops in the spectrum of the potential each moment and each situation holds, while acceptance of what there exists is most often a decisive step into their unlocking and making come true.
Keywords
cjeloživotno učenje
cjeloživotno obrazovanje
narodne knjižnice
programi cjeloživotnog učenja
inovativnost i kreativnost u učenju
otvoreni obrazovni sadržaji
humanizam
Keywords (english)
lifelong learning
lifelong education
public libraries
programs of lifelong learning innovativeness and creativity in learning
open education sources
humanism
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:814647
Study programme Title: Library and Information Science Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra informacijskih znanosti (magistar/magistra informacijskih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-05-06 12:57:57