Title Društveni mediji kao alat dvosmjerne komunikacije
Title (english) Social media as tool of two way communication
Author Nikolina Batur
Mentor Marijana Ražnjević Zdrilić (mentor)
Committee member Šime Knežević (predsjednik povjerenstva)
Committee member Marijana Ražnjević Zdrilić (član povjerenstva)
Committee member Gabrijela Vidić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Tourism and Communication Sciences) Zadar
Defense date and country 2021-09-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences
Abstract Društveni mediji su web stranice koje između velikog broja aktivnosti korisnicima pružaju mogućnost kreiranja i dijeljenje interaktivnog sadržaja putem internet mreže. Postoje razne vrsta društvenih medija, a od njih su najpopularnije društvene mreže i blogovi. Društveni mediji, osim što se koriste u privatne svrhe, također su sve bitniji alat u poslovnom svijetu. Kako je online poslovanje sve više popularno, društveni mediji su se pojavili kao idealno okruženje za ostvarivanje organizacijskih poslovnih ciljeva. Razvojem novih medija, a posebno društvenih medija, pojam interakcije je postao sastavni dio društvenih medija pa se tako s vremenom interaktivna komunikacija razvila u nekoliko oblika. Tipovi interkacije u online okruženju su: masovna, međuljudska i računalna. Društveni mediji su s vremenom postali neizbježan alat za komunikaciju. U razvoju komunikacije iz jednosmjernog procesa u dvosmjeran proces dijalog i povratni odgovor imaju veliku ulogu. Pojavom posljednjeg modela odnosa s javnošću dvosmjerne komunikacije, organizacije imaju priliku graditi odnose sa svojom publikom putem društvenih medija na jednostavan i produktivan način. Dvosmjerna komunikacija, da bi bila uspješna, zahtjeva dijalog u kojem su organizacija i javnost aktivno uključeni. Kad organizacija želi ostvariti uspješni dvosmjerni model komunikacije, ona mora ispitati i uvažiti stavove javnosti te joj pružiti ispravan povratni odgovor. Poticanje dvosmjernog simetričnog modela komunikacije može rezultirati snažnijim odnosom organizacije i njene ciljane javnosti.
Abstract (english) Social media are websites that, among a large number of activities, provide users the opportunity to produce and share interactive content via the Internet. Today exist several types of social media that exist and most popular of these are social networks and blogs. Social media in addition to being used for private purposes is also an increasingly important tool in the business world. As online business has become increasingly popular, social media has emerged as an ideal environment for achieving organizational business goals. With the rise of digital media, and specifically of social media, the concept of interaction has become structural part of social media, so over time, interactive communication has developed into several forms. The types of interaction in the online environment are: mass, interpersonal and computer. Over time, social media has become an inevitable channel for communication. Through the growth of communication from a model of one-way process to a two-way process, dialogue and feedback play a major role. With the advent of the latest two-way public relations model, organizations have the opportunity to build relationships with their audiences through social media in a simple and productive way. Two-way communication to be successful requires a dialogue in which the organization and the public are actively involved. When an organization wants to achieve a successful two-way communication model, it must examine and respect the views of the public and provide the correct feedback. Encouragement of a two-way symmetrical model of communication can give a rise to a better relationship among both side of participants in communication.
Keywords
Društveni mediji
dvosmjerna simetrična komunikacija
interakcija
dijalog
odnosi s javnošću.
Keywords (english)
Social media
two-way symmetrical communication
interaction
dialogue
public relations
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:652238
Study programme Title: Culture and Tourism Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) kulture i turizma (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) kulture i turizma)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-11-03 10:59:04