Title Test opće obaviještenosti kao mjera kognitivne reflektivnosti?
Title (english) General Knowledge Test as a mesure of cognitive reflectivity?
Author Nikolina Šikić
Mentor Ana Proroković (mentor)
Committee member Ana Proroković (predsjednik povjerenstva)
Committee member Izabela Sorić (član povjerenstva)
Committee member Pavle Valerjev (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Psychology) Zadar
Defense date and country 2021-08-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Kognitivni stilovi oblikuju način na koji osobe pristupaju mišljenju, zaključivanju, rješavanju problema te donošenju odluka. Kognitivna reflektivnost predstavlja kognitivni stil koji se odnosi na tendenciju sporijem i temeljitijem pristupu rješavanju problema te donošenju točnih, analitičnih zaključaka. Na drugom kraju kontinuuma nalazi se kognitivna intuitivnost/impulzivnost koja se manifestira kao brzo i površno zaključivanje na temelju heurističkih znakova, što često dovodi do netočnih zaključaka. Ovaj kognitivni stil najčešće se u suvremenim istraživanjima mjeri objektivnim Testom kognitivne reflektivnosti (CRT). Osim toga, koriste se i upitničke mjere kognitivne reflektivnosti, no, do sada nije istraženo mogu li se kao mjere kognitivne reflektivnosti koristiti pitanja opće obaviještenosti. Stoga je cilj ovoga rada bio ispitati mogu li ciljano formirana pitanja Testa opće obaviještenosti pružiti informaciju o sklonosti reflektivnom ili intuitivnom kognitivnom stilu. U istraživanju je sudjelovalo 170 sudionika koji su ispunili proširenu verziju Testa kognitivne reflektivnosti (CRT) i Testa opće obaviještenosti koji je sadržavao sedam pitanja ciljano formiranih kako bi potaknuli davanje potencijalno intuitivnih odgovora. Testovi su bili primijenjeni u online obliku. Rezultati ukazuju na postojanje niske povezanosti između rezultata na CRT-u i Testu opće obaviještenosti. Nadalje, nije utvrđena značajna povezanost u broju intuitivnih odgovora na CRT-u i odabranim pitanjima Testa opće obaviještenosti. Isto tako, broj dominantno intuitivnih sudionika nije se razlikovao s obzirom na primijenjeni test, ali na primijenjeni temelju CRT-a, identificirano je znatno više dominantno reflektivnih sudionika, nego li na temelju rezultata na odabranim pitanjima Testa opće obaviještenosti. Nalazi upućuju na zaključak da odabrana pitanja Testa opće obaviještenosti, korištena u ovom istraživanju, nisu valjana mjera kognitivnog stila reflektivnost/ intuitivnost.
Abstract (english) Cognitive styles influence the way people approach thinking, reasoning, problem solving, and decision making. Cognitive reflectivity is a cognitive style that refers to the tendency to take a slower and more thorough approach to problem solving and to draw accurate analytical conclusions. At the other end of the continuum is cognitive intuitiveness, which manifests as rapid and superficial inference based on heuristic signs, often leading to inaccurate conclusions. This cognitive style is most often measured by the objective Cognitive Reflection Test (CRT). Cognitive reflectivity questionnaires are also used, but it has not yet been investigated whether general knowledge questions can be used as a measure of cognitive reflectivity. Therefore, the aim of this paper was to examine whether targeted questions of the General Knowledge Test can provide information on the propensity for reflective or intuitive cognitive style. The study involved 170 participants who completed an extended version of the Cognitive Reflection Test (CRT) and the General Knowledge Test, which contained seven questions designed specifically to evoke potentially intuitive answers. The tests were administered online. The results indicate a low correlation between CRT score and the General Knowledge Test score. However, the number of intuitive responses on the CRT and the selected questions of the General Knowledge Test were not significantly correlated. Likewise, the number of dominantly intuitive participants did not differ with respect to the applied test, but significantly more dominantly reflective participants were identified based on CRT than based on the General Knowledge Test score. These findings suggest that selected questions of the General Knowledge Test, used in this study, are not a valid measure of cognitive style reflectivity/ intuitiveness.
Keywords
kognitivni stil
reflektivnost
intuitivnost
CRT
opća obaviještenost
Keywords (english)
cognitive style
reflectivity
intuitiveness
CRT
general knowledge
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:621526
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-11-09 14:28:16