Title Pružanje pomoći studentima u procesu traženja informacija : modaliteti sudjelovanja knjižničara
Title (english) Providing assistance to students in the process of seeking information : modalities of librarian participation
Author Dora Rubinić
Mentor Ivanka Stričević (mentor) MBZ: 212121
Committee member Martina Dragija Ivanović (predsjednik povjerenstva) MBZ: 271051
Committee member Kornelija Petr Balog (član povjerenstva) MBZ: 201672
Committee member Boris Badurina (član povjerenstva) MBZ: 275531
Granter University of Zadar Zadar
Defense date and country 2021-12-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences
Universal decimal classification (UDC ) 02 - Librarianship
Abstract Istraživački problem od kojega rad polazi jest nejasna uloga knjižničara u individualnom radu sa studentima koji se knjižničaru obraćaju za pomoć tijekom traženja informacija u svrhu obavljanja nastavom određenih zadataka. Nejasno je do koje razine knjižničar treba pomoći studentu u traženju informacija, prvenstveno u odnosu na očekivanja i percepcije nastavnika koji studentima zadaju zadatke čije rješavanje zahtjeva traženje i korištenje informacija, kao i u odnosu na očekivanja i informacijske potrebe samih studenata. U radu je istraženo na koji način knjižničari u sveučilišnim i fakultetskim knjižnicama pružaju takvu pomoć te je dobiven dubinski uvid u percepcije i očekivanja nastavnika, knjižničara i studenata vezano uz važnost procesa traženja informacija te uz sudjelovanje studenata i knjižničara u njemu. Istraživanje donosi i pregled sudjelovanja studenata u situacijama kada dobivaju pomoć te kategorije načina na koji studenti doživljavaju takvu pomoć i što ona za njih predstavlja. U istraživanju je korištena kombinacija pretežito kvalitativne metodologije u kombinaciji s kvantitativnom kojom dobio cjeloviti dubinski prikaz fenomena pomoći u procesu traženja informacija. Pružanje pomoći je tako osim metodom intervjua kojom je dobiven dubinski uvid kako u percepcije i očekivanja tako i u sam način doživljavanja takve pomoći knjižničara, istraženo i metodom opažanja te metodom ankete. Metodom opažanja su istražene stvarne situacije u kojima se pomoć događa, dok je anketom dobiven pregled knjižničnih usluga i aktivnosti pružanja pomoći u traženju u fakultetskim i sveučilišnim knjižnicama u RH koje čine istraživački kontekst. Na osnovi rezultata istraživanja i teorijskih postavki iz područja informacijskog ponašanja i knjižničnih usluga dobiveni su modaliteti sudjelovanja knjižničara pri pružanju pomoći studentima u procesu traženja informacija. Modaliteti proizlaze prvenstveno iz različitih percepcija i očekivanja triju uključenih skupina sudionika – studenata, nastavnika i knjižničara te prikazuju različite načine pružanja pomoći koji ovise o kontekstu. Modaliteti daju nove spoznaje o pružanju pomoći studentima te predstavljaju teorijsku osnovu za izgradnju praktičnih smjernica za pružanje pomoći studentima u procesu traženja informacija, kao i teorijsku osnovu za razvoj knjižničnih usluga, posebice onih koje su usmjerene prema individualnoj pomoći studentima u procesu traženja informacija kao dijelu akademskog obrazovnog procesa.
Abstract (english) The research problem and the starting point of this thesis is the issue of the ill-defined role of librarians who provide individual assistance to students seeking information during the completion of learning tasks that require seeking and using information. It is unclear to what level the librarian should assist the student in seeking information taking into account the expectations and perceptions of professors who assign students such tasks, as well as the expectations and information needs of the students themselves. The research explores how librarians in academic libraries provide such assistance while providing in-depth insight into the professors’ perceptions and expectations from librarians and students regarding the importance of the information seeking process and the participation of students and librarians in it. The research also provides an overview of student participation in situations where they receive help from the librarian and the ways of experiencing such help. The methodology used in this research was predominantly qualitative in combination with quantitative, which provided a complete in-depth understanding of the phenomenon. The provision of assistance was explored trough the methods of observation, survey, and the interview. The interviews provided an in-depth insight into perceptions, expectations and into the way of experiencing such help from librarians. The method of observation investigated the actual situations in which librarians' help occurs, while the survey provided an overview of library services and assistance activities in academic libraries in the Republic of Croatia that make up the research context. The modalities of librarians' participation in providing assistance to students with the information seeking process were based on research results and theoretical assumptions in the field of information behavior and library services. The modalities are primarily based on the different ways of providing assistance and the different perceptions and expectations of the three participant groups involved – students, professors, and librarians. The modalities show different ways of providing help depending on the context. They provide new insights into assistance to students while providing a theoretical foundation for practical guidelines for assisting students in the information seeking process, as well as a theoretical foundation for developing library services, especially those aimed at individual student assistance in the information seeking process as part of the academic educational process.
Keywords
proces traženja informacija
informacijsko ponašanje studenata
pružanje pomoći u traženju informacija
uloga knjižničara
visokoškolske knjižnice
Keywords (english)
information seeking process
student information behavior
providing assistance in seeking information
the role of the librarian
academic libraries
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:153337
Promotion 2022
Study programme Title: Knowledge Society and Information Transfer Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje informacijskih i komunikacijskih znanosti (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje informacijskih i komunikacijskih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-01-27 10:47:38