Title Analiza tehnoloških, klimatskih i ekoloških čimbenika pri plovidbi LNG brodova kroz Arktik
Title (english) Analysis of technological, climatic and ecological factors in the navigation of LNG vessels through Arctic
Author Ante Šišak
Mentor Ivan Toman (mentor)
Committee member Mate Barić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ivan Toman (član povjerenstva)
Committee member Ana Gundić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Maritime Department) Zadar
Defense date and country 2024-10-28, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Traffic and Transport Technology Maritime and River Traffic
Abstract U ovom diplomskom radu istraženi su ključni aspekti koji definiraju izazove i prednosti brodova za prijevoz ukapljenog prirodnog plina (LNG) u arktičkim plovidbenim rutama. Prvi cilj je osvrt na tehničke inovacije koje su u velikoj mjeri doprinijele poboljšanju učinkovitosti ovih brodova, posebno u kontekstu ekstremnih vremenskih uvjeta koji karakteriziraju Arktik. Uz navedeno, implementirane su sigurnosne mjere Međunarodnim kodeksom za brodove koji plove ovim polarnim prostorom, poznatim kao „Polar Code“, kako bi se smanjili rizici povezani s plovidbom kroz ovo osjetljivo područje. Kodeks je sveobuhvatni pravni okvir usvojen od strane Međunarodne pomorske organizacije (engl. International Maritime Organization, IMO), te je stupio na snagu 1. siječnja. 2017. godine. Arktik, regija poznata po svojoj surovoj klimi i nepreglednim zaleđenim prostranstvima, sve se više prepoznaje kao nova i potencijalno vrlo značajna plovna ruta za brodove koji prevoze LNG. Globalne klimatske promjene, koje uzrokuju brzo otapanje arktičkog leda, omogućuju otvaranje novih pomorskih puteva koji su ranije bili nepristupačni. Ova promjena otvara vrata za značajne ekonomske prilike, jer omogućava kraće i brže rute između ključnih ekonomskih centara, kao što su Europa i Azija. Njihovom primjenom znatno se smanjuju vrijeme plovidbe i troškovi transporta, čineći LNG još konkurentnijim na globalnom tržištu. Plovidba Arktikom donosi brojne izazove, osobito u pogledu ekološke i sigurnosne održivosti. Osjetljivost arktičkog ekosustava zahtijeva pažljivo planiranje i provedbu pomorskih operacija kako bi se minimalizirali rizici. Iako plovidba kroz Arktik skraćuje pomorske rute, smanjujući emisije i zagađenje koje nastaju duljim putovanjem, opasnost od ekoloških katastrofa i dalje postoji. Na primjer, izljevi nafte ili LNG-a u slučaju nesreće mogu ozbiljno ugroziti jedinstveni arktički okoliš. Emisije iz brodskih motora također mogu pridonijeti ubrzanju topljenja leda, što dodatno naglašava važnost stroge primjene ekoloških standarda i zaštitnih mjera kako bi se očuvala ravnoteža ovog krhkog ekosustava, dok se istovremeno zadovoljavaju ekonomski interesi. Pored ekoloških izazova, plovidba arktičkim vodama zahtijeva i značajnu infrastrukturu, uključujući specijalizirane brodove sposobne za plovidbu kroz led, kao i luke i terminale prilagođene arktičkim uvjetima. Suradnja između država koje dijele ovaj prostor i IV privatnog sektora ključna je za razvoj i implementaciju tehnologija koje će omogućiti sigurno i efikasno kretanje LNG brodova kroz ovaj izazovni okoliš. Iako Arktik nudi izvanredne mogućnosti za skraćivanje plovnih ruta i smanjenje troškova transporta LNG-a, uspjeh ove inicijative ovisi o balansiranju ekonomskih koristi s potrebom za očuvanjem krhkog arktičkog ekosustava. Dugoročna održivost ovih ruta zahtijeva međunarodnu suradnju, rigoroznu regulativu i usvajanje naprednih tehnologija koje će osigurati sigurno i odgovorno korištenje Arktika kao plovne rute. Posljednji aspekt koji je obrađen odnosi se na ekološke implikacije korištenja LNG-a u transportu, s naglaskom na smanjenje emisija i održivu upotrebu pomorskih ruta Arktika. Kroz analizu ovih čimbenika, diplomski rad pruža sveobuhvatan uvid u suvremene prakse plovidbe i izazove s kojima se suočavaju operateri u arktičkim vodama.
Abstract (english) This master's thesis explores the key aspects that define the challenges and advantages of Liquefied Natural Gas (LNG) carriers navigating Arctic shipping routes. The first objective is to review the technical innovations that have significantly contributed to improving the efficiency of these vessels, particularly in the context of the extreme weather conditions characteristic of the Arctic. Additionally, safety measures have been implemented under the International Code for Ships Operating in Polar Waters, known as the "Polar Code," to reduce the risks associated with navigation through this sensitive area. The Code is a comprehensive legal framework adopted by the International Maritime Organization (IMO) and came into force on January 1, 2017. The Arctic, a region known for its harsh climate and vast frozen expanses, is increasingly recognized as a new and potentially significant shipping route for LNG carriers. Global climate change, which is causing the rapid melting of Arctic ice, is enabling the opening of new maritime routes that were previously inaccessible. This shift presents significant V economic opportunities, as it allows for shorter and faster routes between key economic centers, such as Europe and Asia. The use of these routes greatly reduces sailing time and transportation costs, making LNG even more competitive in the global market. Navigating the Arctic presents numerous challenges, particularly in terms of environmental and safety sustainability. The sensitivity of the Arctic ecosystem demands careful planning and execution of maritime operations to minimize risks. Although Arctic navigation shortens shipping routes, reducing emissions and pollution associated with longer voyages, the threat of environmental disasters remains. For instance, oil or LNG spills in the event of an accident could seriously endanger the unique Arctic environment. Emissions from ship engines can also contribute to the acceleration of ice melting, further emphasizing the importance of strict application of environmental standards and protective measures to preserve the balance of this fragile ecosystem while meeting economic interests. In addition to environmental challenges, navigating Arctic waters requires significant infrastructure, including specialized ships capable of ice navigation, as well as ports and terminals adapted to Arctic conditions. Cooperation between the countries that share this region and the private sector is crucial for the development and implementation of technologies that will enable the safe and efficient movement of LNG carriers through this challenging environment. While the Arctic offers extraordinary opportunities for shortening shipping routes and reducing LNG transportation costs, the success of this initiative depends on balancing economic benefits with the need to preserve the fragile Arctic ecosystem. The long-term sustainability of these routes requires international cooperation, rigorous regulation, and the adoption of advanced technologies that will ensure the safe and responsible use of the Arctic as a shipping route. The final aspect addressed relates to the environmental implications of using LNG in transportation, with an emphasis on reducing emissions and the sustainable use of Arctic maritime routes. Through the analysis of these factors, the thesis provides a comprehensive insight into contemporary shipping practices and the challenges faced by operators in Arctic waters.
Keywords
Arktik
LNG
klimatske promjene
otapanje leda
pomorski putevi
transportni troškovi
sigurnosni izazovi
arktički ekosustav
specijalizirani brodovi
međunarodna suradnja
napredne tehnologije
dugoročna održivost
Keywords (english)
Arctic
LNG
climate change
ice melting
maritime routes
transportation costs
safety challenges
Arctic ecosystem
specialized ships
international cooperation
advanced technologies
long-term sustainability
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:764740
Study programme Title: Maritime Industry Organization Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: sveučilišni/a magistar/magistra inženjer/inženjerka pomorskog prometa (sveučilišni/a magistar/magistra inženjer/inženjerka pomorskog prometa)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-11-07 18:02:13