Abstract | U ovom završnom radu naslova „Nove generacije i nasljeđivanje obiteljskog
poduzeća“ cilj je predstaviti novu generaciju nasljednika (generaciju Z) obiteljskih
poduzeća prema njihovim obilježjima, definirati prednosti i nedostatke obilježja nove
generacije nasljednika u kontekstu nasljeđivanja obiteljskih poduzeća, opisati proces
generacijske tranzicije u obiteljskim poduzećima, identificirati specifičnosti generacije
Z u kontekstu generacijske tranzicije, ispitati interes nove generacije za nasljeđivanje
obiteljskog poduzeća, željeni način provođenja tranzicije te definirati preporuke za
praksu. Nakon definiranja ključnih pojmova i opisivanja procesa iz naslova rada,
identificirani su prednosti i nedostaci obiteljskih poduzeća te nove generacije
nasljednika. Potom je anketnim upitnikom ispitan interes nove generacije nasljednika
za nasljeđivanjem obiteljskog poduzeća, željeni način provođenja tranzicije te utjecaj
pojedinih prednosti i nedostataka generacije Z na uspješnost tranzicije.
Zaključeno je kako je nova generacija veoma zainteresirana za nasljeđivanje
obiteljskog poduzeća. Kako bi u provođenju tranzicije bila uspješnija od prethodnih
generacija može iskoristiti svoje prednosti kao što su poduzetnička orijentiranost i
obrazovanje, te poznavanje društvenih mreža i interneta. Nedostatak radnog iskustva,
brzo dolaženje do zasićenja i nemogućnost usredotočivanja na zadatak neki su od
nedostataka generacije Z koji mogu predstavljati izazove za prevladavanje. Kako bi
se tranzicija što uspješnije provela, vlasnicima se preporuča da u potpunosti prepuste
lidersku poziciju, a ako im poduzeće predstavlja važan dio njihovog života mogu
nastaviti raditi za poduzeće na puno ili nepuno radno vrijeme te savjetovati mlađu
generaciju, ali ne i donositi odluke. U slučaju nesigurnosti u načinu provođenja
tranzicije, formiranje obiteljskog vijeća može biti od velike pomoći, kao i korištenje
savjetnika i vanjskih odbora. Obrazovnim institucijama preporučuje se uvođenje
poduzetništva kroz neformalne programe već od rane dobi, gdje bi potencijalni
nasljednici razvijali različite socijalne vještine i poduzetničke namjere. |
Abstract (english) | In this final paper titled "New generations and inheritance of family Businesses", the
goal is to present the new generation of heirs (generation Z) of family businesses
according to their characteristics, to define the advantages and disadvantages of the
characteristics of the new generation of heirs in the context of family business
inheritance, to describe the process of generational transition in family businesses ,
identify the specifics of generation Z in the context of generational transition, examine
the interest of the new generation in inheriting the family business, the desired way of
carrying out the transition, and define recommendations for practice. After defining the
key terms and describing the process from the title of the paper, the advantages and
disadvantages of family businesses and the new generation of heirs were identified.
Then, the interest of the new generation of heirs in inheriting the family business, the
desired way of carrying out the transition, and the influence of certain advantages and
disadvantages of generation Z on the success of the transition were examined using
a questionnaire. It was concluded that the new generation is very interested in
inheriting the family business. In order to be more successful than previous
generations in carrying out the transition, it can use its advantages such as
entrepreneurial orientation and education, as well as knowledge of social networks
and the Internet. The lack of work experience, quickly becoming saturated and the
inability to focus on the task are some of the shortcomings of generation Z, and they
can represent challenges that need to be overcome in order to make the transition
successfully. In order for the transition to be carried out as successfully as possible,
the owners are recommended to leave the leadership position completely, and if the
company represents an important part of their life, they can continue to work for the
company full-time or part-time and advise the younger generation, but not make
decisions. In case of uncertainty in the way of carrying out the transition, the formation
of a family council can be of great help, as well as the use of advisers and external
committees. Educational institutions are recommended to introduce entrepreneurship
through informal programs from an early age, where potential successors would
develop different social skills and entrepreneurial intentions. |