Abstract | Obiteljska poduzeća razlikuju se od ostalih poduzeća. Razlozi tome mogu se pronaći u preklapanju obiteljskih, poslovnih i vlasničkih interesa najčešće jedne obitelji. Uloge i odnosi obiteljskih članova međusobno, ali i s drugim neobiteljskim članovima povezanim s obiteljskim poduzećem su složeni i za neka obiteljska poduzeća predstavljaju konkurentsku prednost, a za druga nepremostivi izazov koji može ugroziti opstanak obiteljskog poduzeća dugoročno. Planiranje nasljeđivanja vlasništva i upravljanja obiteljskim poduzećem jedan je od najvećih izazova obiteljskog poduzeća, a svako ga obiteljsko poduzeće prolazi na sebi svojstven način. Ovaj proces posebno je težak osnivačima koji obiteljsko poduzeće doživljavaju vrlo osobno i kojima je osobito teško prepustiti svakodnevno upravljanje obiteljskim poduzećem drugoj osobi pa čak i svojim obiteljskim nasljednicima koje su sami odredili kao svoje nasljednike. Nasljednici se, radi nedobivanja prilike za vlastite poslovne uspjehe (i neuspjehe), često osjećaju nedovoljno pripremljeni i prihvaćeni od drugih dionika povezanih s poduzećem. Suprotno uvriježenom mišljenju da imaju olakšan put u poduzetništvo, često se susreću s izazovima koji se odražavaju na njihovo samopouzdanje, ali i uspješan nastavak poslovanja obiteljskog poduzeća pod njihovim vodstvom.
S obzirom na to da većina obiteljskih poduzeća teško održava balans obiteljskih i poslovnih interesa, identifikacija faktora i prepoznavanje načina na koje se oni mogu odraziti na uspješnost generacijske tranzicije može uvelike pomoći u održavanju tog balansa. Time će osvijestiti neke utjecaje kojima u suprotnom ne bi mogli upravljati. Stoga je ovaj rad analiza generacijske tranzicije odabranog obiteljskog poduzeća, s posebnim osvrtom na ključne faktore uspješnosti generacijske tranzicije. Glavni zaključci ukazuju na to da postoji nekolicina ključnih faktora koji se, prema kategorijama, odnose na pripremu nasljednika, prirodu obiteljskih i poslovnih odnosa, planiranje i kontrolne aktivnosti, karakteristike tranzicije i posttranzicijske performanse. S tim u vezi, istraživanjem je prepoznato kako su faktori koji se odnose na pripremu nasljednika (trening, sposobnosti i namjere i radno iskustvo nasljednika), prirodu obiteljskih i poslovnih odnosa (predanost, odanost, povjerenje, snažni obiteljski odnosi, međusobno poštovanje i komunikacija) te na karakteristike tranzicije (spremnost osnivača za odricanje od upravljanja i kontrole) prepoznati kao ključni faktori za uspješno provođenje generacijske tranzicije. |
Abstract (english) | Family business is different from other businesses. The reasons for this can be found in the overlap of family, business and ownership interests, usually in one family. The roles and relationships of family members with each other, but also with other non-family members connected to the family business are complex; for some family businesses they represent a competitive advantage, and for others an insurmountable challenge that can threaten the survival of the family business in the long term. Planning the succession of ownership and management of a family business is one of the biggest challenges of a family business, and each family business goes through it in its own way. This process is especially difficult for the founders who experience the family business very personally and for whom it is particularly difficult to entrust the daily management of the family business to another person or even to their family heirs whom they themselves have designated as their successors. On the other hand, successors, due to not getting the opportunity for their own business successes (and failures), often feel insufficiently prepared and accepted by other stakeholders associated with the company. Contrary to the popular belief that they have an easy path to entrepreneurship, they often face challenges that affect their self-confidence, but also the successful continuation of the family business under their leadership.
Given that most family businesses find it difficult to maintain a balance between family and business interests, identifying key factors and recognizing their affect on the success of the generational transition can greatly help in maintaining that balance. This will make them aware of some influences that they would otherwise not be able to manage. Therefore, this thesis analyzes the generational transition of a selected family business, with special reference to the key success factors of the generational transition. The main conclusions indicate that there are several key factors that, according to categories, relate to the preparation of the successors, the nature of family and business relationships, planning and control activities, transition characteristics and post-transition performance. In this regard, this thesis states that the factors related to the preparation of the successor (training, abilities and intentions, as well as the work experience of the successor), the nature of family and business relationships (commitment, loyalty, trust, strong family relationships, mutual respect and communication) and the characteristics of the transition (willingness of the founder to relinquish management and control) are recognized as key factors for the successful implementation of the generational transition. |