Abstract | Ovim radom, Ostvarivanje održive konkurentske prednosti strategijom diferencijacije na primjeru razvoja Istre kao regije kulture i eno-gastronomije, prvenstveno se daje teorijski uvid iz područja kulture i kulturne baštine te koliko iste utječu na razvoj identiteta i autentičnosti teritorija, odnosno njegovih žitelja. Rad se dotiče i mogućih negativnih posljedica i komodifikacije baštine u svrhu komercijalizacije i profita. Vidjet će se koliko su povijesna i politička zbivanja, ali i sam lokalitet područja utjecali na razvoj kulture i gastronomskih navika žitelja što je, pokazat će se, postalo glavna okosnica razvoja selektivnog turizma u Istri i odmak od masovne ponude sunca i mora. Uvidjevši da su potencijali koje posjeduju nedovoljno iskorišteni, zauzimaju jasan i snažan smjer dugoročnog i održivog razvoja koji se temelji na razvitku destinacije kao regije kulture i eno-gastronomije, ali i ostvarenja jednog od temeljnih ciljeva – produljenja turističke sezone na cijelu godinu. Kroz teorijski okvir, ali i primjere oblika strategije diferencijacije prikazat će se koliko su isti važni i neophodni želi li se proizvod ili uslugu istaknuti iz mase jednakih ili sličnih, odnosno stvoriti u svijesti potrošača osjećaj da je doživio i kupio nešto jedinstveno i neponovljivo – dati proizvodu dodatnu vrijednost.
Drugi dio rada iznosi rezultate istraživanja kojim se ispituje percepcija potrošača o Istri kao destinaciji kulture i umjetnosti te eno-gastronomije. |
Abstract (english) | With this thesis, Achieving a sustainable competitive advantage through a differentiation strategy on the example of the development of Istria as a region of culture and enogastronomy, foremost a theoretical insight is given from the areas of culture and cultural inheritance, and how the former and latter influence the development of identity and authenticity of the region, and its population.
The thesis also deals with the possible negative consequences and commodification of cultural inheritance for the purpose of commercialization and profit. It will be shown how the historical and political circumstances, but also the geographical locality of the region, influenced the progress of culture and gastronomic customs of the populace, which became the major foundation for development of selective tourism in Istria, and the disassociation from a mass tourism approach of sun and sea. Discerning that the prospects they possess are not realized to their full capacity, they take a clear and decisive course of long term, sustainable growth, which is founded on developing the destination as a region of culture and enogastronomy, whilst simultaneously achieving one of the primary goals - increasing the span of the tourist season to all year round.
Through a theoretical outlook, but also through examples of the types of strategies of differentiation, it will be shown how the above mentioned are paramount and crucial in the goal to distinguish, a product or service, from a multitude of identical or similar ones, to create in the mind of the consumer a feeling that they have experienced and bought something unique and incomparable - giving the product additional value.
The second part of the thesis presents the results of the research, and their interpretation. |