Abstract | Ovaj rad bavi se ulogom medijske pismenosti u stvaranju odgovorne publike. Cilj je rada istražiti kako medijska pismenost može pomoći u umanjivanju negativnih učinaka medija te odgovornom korištenju medijskih sadržaja. Prilikom izrade rada korištene su različite metode izrade kao što su povijesna, komparativna, induktivna, deskriptivna, komparacijska i druge. Mediji imaju dug razvojni put. Najstariji medij je tisak, nakon kojeg se razvijaju radio i televizija. Kada su poruke medija počele biti dostupne velikom broju ljudi, mediji postaju masovniji te se počinje govoriti o masovnim medijima i masovnoj komunikaciji. Na razvoj medija utjecala je i globalizacija te informacijsko-komunikacijska tehnologija koja je pružila dodatne mogućnosti i pospješila komunikaciju. Danas su stoga vrlo popularni i moderni masovni mediji kao što su internet, multimedijalni sadržaji, video igre, CD i DVD-ROM, virtualna realnost, web prezentacije, itd. Utvrđeno je kako medijska pismenost nikada u povijesti nije bila važnija. To je iz razloga što je čovjek svakodnevno izložen čitavom nizu negativnih utjecaja medija, kao što su manipuliranje, lažne vijesti, prikriveni oglasi, itd. Medijska pismenost obuhvaća znanje o primanju, analiziranju i vrednovanju poruka koje prenose mediji. Nažalost, i dalje ne postoji dovoljno razvijena svijest o njenoj važnosti, što potvrđuju i rezultati istraživanja u mnogim državama, pa tako i u Republici Hrvatskoj. Postoje i problemi s mjerenjem medijske pismenosti s obzirom na to da ne postoji univerzalni metodološki okvir, kao i na činjenicu da postoje brojni čimbenici koji utječu na medijsku pismenost i koje je potrebno mjeriti ili procijeniti. Ipak, načini mjerenja postoje, a istraživanja pokazuju i slabu razvijenost kritičkog razmišljanja kod populacije. Ono je nužno u uviđanju medijske manipulacije, stoga ga treba poticati i razvijati, što se, također, ne čini u dovoljnoj mjeri. Mnogima nije u interesu imati odgovornu publiku koja kritički razmišlja, stoga je pojedinac često i prepušten sam sebi po pitanju medijskog opismenjivanja i razvijanja kritičkog razmišljanja. |
Abstract (english) | This paper deals with the role of media literacy in creating a responsible audience. The aim of this paper is to investigate how media literacy can help reduce the negative effects of the media and the responsible use of media content. During the preparation of the paper, various methods of preparation were used, such as historical, comparative, inductive, descriptive, compilation and others. The media has a long history of development. The oldest media is the press, after which radio and television developed. When media messages began to be available to a large number of people, the media became more massive and people started talking about mass media and mass communication. The development of the media was also influenced by globalization and information and communication technology, which provided additional opportunities and improved communication. Today, therefore, modern mass media such as the Internet, multimedia content, video games, CDs and DVD-ROMs, virtual reality, web presentations, etc. are very popular. It has been found that media literacy has never been more important in history. This is because a person is exposed to a whole range of negative media influences on a daily basis, such as manipulation, fake news, covert ads, etc. Media literacy encompasses the knowledge of receiving, analyzing and evaluating messages conveyed by the media. Unfortunately, there is still not a sufficiently developed awareness of its importance, which is confirmed by the results of research in many countries, including the Republic of Croatia. There are also problems with measuring media literacy given that there is no universal methodological framework, as well as the fact that there are a number of factors that affect media literacy that need to be measured or assessed. However, methods of measurement exist, and research shows a weak development of critical thinking in the population. It is necessary in recognizing media manipulation, so it should be encouraged and developed, which also does not seem to be sufficient. Many people are not interested in having a responsible audience that thinks critically, so the individual is often left to fend for himself in terms of media literacy and the development of critical thinking. |