Title VIZUALNA KOMUNIKACIJA U JAVNOM NASTUPU
Title (english) Visual communication in public appearances
Author Lana Novoselac
Mentor Siniša Kovačić (mentor)
Committee member Željka ZAvišić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Tanja Grmuša (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2020-10-05, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Javni nastup gotovo je svakodnevna pojava, na poslu, fakultetu i u privatnim prilikama dolazi do susreta s nekim oblikom javnog nastupa. Kako bi se usvojile vještine potrebne za uspješan javni nastup poželjna je dobra priprema i vježba, no javni nastup više je od unaprijed kvalitetno pripremljenog sadržaja. Bez vizualne komunikacije kao nadopune sadržaju nemoguće je održati dobar javni nastup.
Fizički izgled, geste i izrazi lica elementi su vizualne komunikacije na koje valja pripaziti
... More prilikom javnog nastupa. Vizualnom komunikacijom publici se govori više nego riječima, i prije nego je ispušten prvi glas komunicira se s publikom. Zato je važno uskladiti elemente vizualne komunikacije s porukom koja se želi prenijeti drugima.
Analizirajući različite komunikacijske stilove ustanovljeno je što je uspješnom govorniku potrebno, ali i što je potrebno izbjegavati. Učenje pokreta specifičnih za vizualno komuniciranje također je omogućilo i lakše čitanje tuđih namjena, a samim time umanjilo je i mogućnost prevare vještim javnim nastupom.
U ovom radu analiziran je komunikacijski stil Donalda Trumpa te je njegova vizualna komunikacija uspoređena s Vladimirom Putinom. Iz svega navedenog zaključeno je da je ključ javnog nastupa upravo u vizualnoj komunikaciji. Bez prigodnog izgleda, gesta i izraza lica sam sadržaj neće ostaviti dojam na publiku, ali istovremeno, ukoliko je namjera skrenuti fokus publike sa sadržaja dovoljno je naglasiti elemente vizualne komunikacije kako bi oni postali dio prvog plana. Less
Abstract (english) Public appearance today is an almost everyday occurrence in everyone’s lives, at work, college and even in private occasions some form of public appearance is encountered. In order to acquire the skills necessary for a successful public appearance, good preparation and practice is desirable, but public appearance is more than well prepared content. Without visual communication as a supplement to the content, it is impossible to maintain a good public appearance.
Physical appearance,
... More gestures and facial expressions are elements of visual communication that should be taken into account during public appearances. By visually communicating to the audience, one says more than it is said when using words, in fact, even before the first word is uttered, one has already communicated with the audience. This is why it is very important to coordinate the elements of visual communication with the message we want to convey to others.
Analyzing different communication styles will show what is a must, but also what to avoid in order to be a successful speaker. Learning movements specific to visual communication will also make it easier to read other people's intentions, and thus reduce the chances of deceiving someone with a skillful public appearance.
In this paper, the communication style of Donald Trump is analyzed and also compared to Vladimir Putin’s which lead to the following conclusion: the key to public appearance is precisely visual communication. Without the appropriate look, gesture and facial expression, the content itself will not leave an impression on the audience, but at the same time, if the outcome is diverting the focus of the audience from the content, it is enough to emphasize the elements of visual communication. Less
Keywords
javni nastup
vizualna komunikacija
komunikacijski stil
Keywords (english)
public appearance
visual communication
communication style
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:330696
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija (stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2023-04-12 12:37:30