Abstract | Iako su opći pojam i namjena državnih potpora javnosti poznata, manje je poznata procedura dodjele državnih potpora te sama srž istih. Za razvitak gospodarskih djelatnosti, održavanje ravnoteže na tržištu te opće blagostanje stanovništva, bitno je upoznati se sa cijelom procedurom nastajanja, dobivanja i rezultata samih državnih potpora. Samo tako će one moći ostvariti svoj puni potencijal. Zakonodavni okvir koji Republika Hrvatska sada ima, uskladila je sa zakonodavstvom Europske unije, prilikom stupanja u Uniju. Državne potpore u Europskoj uniji, ukoliko narušavaju slobodno tržišno natjecanje i konkurenciju na tržištu, zabranjene su. Zabrana je uvedena radi održavanja poštenog tržišnog natjecanja na međunarodnom tržištu između zemalja članica. Međutim, u svakoj državi postoje određene regije koje su manje razvijene ili imaju veću stopu nezaposlenosti od ostalih. Postoje i određeni sektori gospodarskih djelatnosti koji su u problemima, a postoje i oni problemi koji mogu biti prisutni kod svih poduzetnika i u svim djelatnostima. Europska unija, iz tog razloga, u određenim slučajevima predviđa uvjetno dopuštene državne potpore i to kroz tri kategorije: regionalne, sektorske i horizontalne državne potpore.
U ovom završnom radu, pobliže će se predstaviti zakonski okvir državnih potpora, tko su davatelji, korisnici, kakve državne potpore mogu biti, koji su preduvjeti za nastajanje državnih potpora, instrumenti i kategorije državnih potpora te kako je to izgledalo prije ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju. Nadalje, bit će predstavljen sustav državnih potpora u Europskoj uniji, a sve to potrebno je znati da bi se dobio bolji uvid u analizu dodijeljenih državnih potpora u Republici Hrvatskoj, nakon stupanja u Uniju, koje će biti potkrijepljene sa konkretnim brojkama i statističkim podacima. |
Abstract (english) | Although the term state aid and its purpose are generally familiar in public, the procedure of acquiring it and the mere essence are less known. Therefore, in order to develop economy, maintain the market in balance and preserve overall well-fare, it is crucial to comprehend the procedure of forming and acquiring state aid, as well as its results. This is the only way state aid's potential can be utterly carried out. Current Croatian legislative is a European Union legacy. State aid is prohibited in the European Union, if they disturb free competition and market competition. The prohibition was introduced to maintain fair competition on the international market between the Member States. However, there are less developed regions or higher-unemployment-rate regions in every Member State. There are also certain sectors of economy which are facing difficulties, and there are difficulties that can emerge in almost every sector and affect all the entrepreneurs. Thus, the European Union, in some cases, allows state aid in these three categories: regional state aid, sector state aid and horizontal state aid.
The aim of this paper is to closely examine the state aid legislative, explore the providers and the beneficiaries, categorise state aids, list the conditions needed for state aid, name instruments and types of state aid and remind of the situation before Croatian admittance to the European Union. Also, the state aid system in the European Union will be presented, which is crucial for getting the insight into the analysis of the state aid assigned to the Republic of Croatia. The analysis will be supported by exact numbers and statistical data. |