Abstract | Inovacija za organizaciju može biti najmoćniji alat i ključni pokretač stvaranja nove vrijednosti. Ona stvara promjenu, i za pojedinca i za društvo, a to uvijek nosi dozu rizika. Nadalje, budući da je predviđanje budućnosti izuzetno teško, ima dosta prostora za neizvjesnosti i kontroverze. Inoviranje nije linearni proces koji počinje u laboratoriju i završava u klinici, okolišu ili na tržištu. To podrazumijeva stalno ponavljanje kako su se nove stvari otkrile, proizvodi razvijali i isprobali, poboljšavali, vraćali natrag u laboratorij, računala ili tvornice za nova poboljšanja, sve dok na kraju novi proizvod, usluga ili proces ne ispliva na površinu.
Drugim riječima, inovacija unosi u proizvodnju, na tržište i u društvo nove proizvode, procese, usluge i funkcionalnosti koje potrošači i organizacije smatraju korisnima i vrijednima. Ipak, mnogi rukovoditelji se ustručavaju osloboditi svoj puni potencijal uzrokovan strahom od neuspjeha. Štoviše, mnoge od inovacijskih inicijativa ne dobiju odobrenje, ostale koje su prihvaćene su obično niskorizične, i nude neka inkrementalna rješenja, dakle u većini slučajeva se radi o renoviranju, a ne o inoviranju. |
Abstract (english) | Innovation for the organization can be a powerful tool and a key driver of a new value. It creates a change, both for the individual and for society, and it always carries a certain risk. Furthermore, since it is extremely difficult to predict the future, there is plenty of room for uncertainty and controversy. Innovation is not a linear process that starts in the laboratory and ends at the clinic, the environment or on the market. This implies constant reviewing how did the new things discover, products develop and try out, improve, return back to the laboratory, a computer or a factory for new improvements, until the new product, service or process rises to the surface.
In other words, innovation introduces in production, market and society new products, processes, services and functionality that consumers and organizations considered useful and valuable. Yet many executives are reluctant to free their full potential because of fear of failure. Moreover, many of the innovative initiatives do not get approval, others that are accepted are generally low-risk, and provide some incremental solutions, so in most cases it is a renovation, not innovation. |