Abstract | Predškolsko razdoblje je najvažnije razdoblje u djetetovom životu. To je razdoblje obilježeno ubrzanim rastom i razvojem. Odnosi se na kvantitativni proces povećanja dimenzije tijela te kvalitativni proces promjene strukture, funkcije i reaktivnosti pojedinih organa i tkiva, promjene psihičkih svojstava djeteta te njegovu prilagodbu socijalnim i kulturnim uvjetima okoline, odnosno obilježava povećanje dimenzije tijela, ukupne mase tijela (mjeri se tjelesna visina, masa, opseg glave, opseg prsa, debljina potkožnog nabora) ili povećanje dimenzije i mase pojedinih dijelova tijela, organa ili tkiva. Rast i razvoj su također stalni i dinamični procesi koji se odvijaju od začeća do pune zrelosti prema određenom redoslijedu koji je približno isti kod svih. Na rast i razvoj utječu mnogi faktori, no svakako je najvažnije nasljeđe, rasa, također i godišnje doba, prehrana, socio - ekonomsko okruženje, kronične bolesti i psihološki poremećaji. Rast djeteta prati se redovitim mjerenjem od rođenja, a najvažnije antropometrijske mjere su tjelesna masa, tjelesna duljina odnosno visina i opseg glave, koje se nakon svakog mjerenja pri interpretaciji izmjerenih vrijednosti rabe percentilne krivulje. Krivulje za normalno napredovanje u rastu i razvoju protežu se između 3. i 97. percentile za dob i spol djeteta, a za djecu koja se nalaze ispod 3. ili iznad 97. percentile treba uzeti u obzir moguću patologiju u pozadini. A zbog nezdravog načina života često dolazi do pretilosti kod djece, jedanog od vodećih javnozdravstvenih problema. Razvoj motorike može se pratiti kroz faze djetetova života u predškolskoj dobi, a koje su vidljive u usavršavanju držanja tijela (posturalne kontrole), kretanja (lokomocije) i korištenje predmeta (manipulacije). U predškolskom razdoblju je specifično da dijete smanjuje svoju bespomoćnost, tj. povećava svoju neovisnost. Najintenzivnija je kontrola nad okolinom, dijete zanima što je okolina, kako djeluje, kako osjeća i kako je ono samo dio okoline. To je razdoblje i kada dijete najbrže razvija svoje talente, ako dijete pokazuje zanimanje i znakove za neki talent roditelj treba poduprijeti okruženjem u kojem će dijete učiti i razvijati svoje potencijale. U predškolskoj dobi dijete izrađuje i izražava svoju ličnost te zahtjeva neovisnost. |