Abstract | Cilj ovog preglednog rada je pobliže objasniti ulogu radne terapije u školi. Nažalost, u svakom pojedinom razredu ima učenika koji imaju nekih teškoća u aktivnom sudjelovanju tijekom školske nastave. Školsko obrazovanje u Republici Hrvatskoj uključuje predškolski odgoj, osnovnu, srednju i visoku školu. Učenici s teškoćama u razvoju imaju pravo na pohađanje razredne nastave uz neki od programa odgoja i obrazovanja za djecu s teškoćama u razvoju. Prema važećoj Orijentacijskoj listi vrsta i stupnjeva teškoće u razvoju koja je sastavnim dijelom Pravilnika o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju vrste teškoća u razvoju su: oštećenja vida, oštećenja sluha, poremećaji govorno-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, tjelesni invaliditet, mentalna retardacija/intelektualne teškoće, poremećaji u ponašanju uvjetovani organskim faktorima ili progredirajućim psihopatološkim stanjem te autizam. Neki učenici imaju teškoće s komunikacijom, stoga se kao pomoć koristi alternativni i augmentativni komunikacijski sustav. AAK sustav koristi kombinaciju svih metoda komunikacije koje su dostupne djetetu. U školama asistivnu tehnologiju koriste učenici s različitim poteškoćama, kao što su motoričke ili kognitivne teškoće, kako bi što jednostavnije i kvalitetnije obavljali svoje školske dužnosti. Koriste se netehnološka pomagala, niskotehnološka, a u nekim slučajevima i visokotehnološka pomagala. Radni terapeut procjenjuje koja vrsta pomagala je potrebna djetetu te koje pomagalo dijete prihvaća. Radna terapija podržava sve razine obrazovnog sustava (predškolske ustanove, osnovne škole, srednje škole, tercijarne obrazovne mogućnosti i strukovno osposobljavanje, obrazovanje odraslih i cjeloživotno učenje) (Frolek Clark & Chandler, 2013) (26). Učenici s teškoćama u razvoju trebaju pomoć radnog terapeuta koji kroz holistički pristup osnažuje i podržava dijete u dosezanju edukacijskih ciljeva kroz jačanje motoričkih, kognitivnih, senzoričkih, socijalnih i emocionalnih komponenti. Krajnji cilj radnih terapeuta kod učenika s teškoćama u razvoju je aktivno i neovisno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima radi povećanja produktivnosti i radi životnog zadovoljstva. U radu će se prikazati koje su to razvojne teškoće kod učenika osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja te na koji način im radna terapija može pomoći. |