Abstract | Povijesno gledajući osobe s intelektualnim poteškoćama su stigmatizirane, diskriminirane i segregirane. Smatralo se da su psihički bolesni te ih se liječilo psihofarmacima. Društvo na osobe s intelektualnim poteškoćama gleda kao na „one koji nisu normalni“. Takav stav nije zadovoljavajući. Kroz povijest se taj stav malo ublažio, i procesom inkluzije taj stav će u konačnici i nestati. Inkluzija kao cilj ima uključiti i omogući funkcioniranje osoba s intelektualnim poteškoćama u radu zajednice. Zajednice počinju raditi na osnaživanju i pružanju podrške osobama s intelektualnim poteškoćama te ih se postepeno uključuje. U Republici Hrvatskoj ne postoji aktualna strategija zaštite mentalnog zdravlja. Mentalno zdravlje predstavlja sposobnost osobe da se nosi sa normalnim stresovima i da može ispuniti svoje potencijale, da može pridonijeti zajednici. Mentalno zdravlje je sastavni dio zdravlja općenito, te ukoliko osoba nema mentalno zdravlje ona nije u potpunosti zdrava. Intelektualna poteškoća je ispodprosječno intelektualno funkcioniranje koje se javlja u vrlo malog postotku u općoj populaciji. Najčešće su posljedica stanja koja su praćena intelektualnim poteškoćama. Kada se govori o klasifikaciji, intelektualna poteškoća može biti laka, umjerena, teška i duboka. Najveći dio intelektualnih poteškoća čine blaži oblici i te osobe mogu sudjelovati u normalnim školskim programima. Kod osoba s intelektualnim poteškoćama se procjenjuju sposobnosti – pamćenje, percepcija, pažnja, govor, socijalne vještine, razvoj motorike, emocionalni razvoj i spolnost. U radu s osobama s intelektualnim poteškoćama, medicinska sestra mora pružiti kvalitetnu zdravstvenu njegu u čijem je središtu osoba s intelektualnim poteškoćama i njene potrebe. Cilj zdravstvene njege je osiguravanje najviše razine kvalitete života što je moguće postići jedino ukoliko je problem prepoznat, prioriteti dobro postavljeni, intervencije dobro planirane i provedene. Medicinska sestra treba imati dovoljno znanja i iskustva kako bi mogla dobro procijeniti kognitivni deficit i sposobnosti osobe s intelektualnim poteškoćama. Pristup osobama s intelektualnim poteškoćama treba biti holistički, individualizirani i integrativni. |