Abstract | Sluh, zajedno s ostalim osjetilima, predstavlja osnovu obavljanja svakodnevnih
aktivnosti i života u zajednici s ljudima. Oštećenje sluha velika je prepreka za pojedinca
(kvaliteta života, psihosocijalno zdravlje i fizičko zdravlje), no i za ljude koji ga okružuju.
Prepreke u svakodnevnom životu još su izraženije kada se oštećenje sluha javlja zajedno
s drugim stanjima, kao što su oštećenje vida ili kognitivnih sposobnosti. Uzroci nastanka
mogu biti nasljedni ili stečeni, a oštećenje sluha dijeli se na gluhoću i nagluhost, koja može
biti lakša, umjerena i teža. Bolesnik s blagim oštećenjem sluha može imati probleme s
razumijevanjem govora, osobito ako je oko njega bučno, dok će onima s umjerenim
oštećenjem trebati slušni aparat. Gluhi ljudi u potpunosti se oslanjaju na čitanje s usana i
znakovni jezik. U zemljama u razvoju djeca s oštećenjem sluha i gluhoćom često ne
pohađaju školu. Odrasle osobe s oštećenjem sluha također imaju mnogo veću stopu
nezaposlenosti. U Republici Hrvatskoj zakonski je određeno da svaka osoba s ovim
invaliditetom ima pravo na zapošljavanje, a većina djece pravovremeno dolazi na
rehabilitaciju u centre diljem zemlje. Nadalje, postoje mnoge udruge i klubovi mladih.
Zbrinjavanje pacijenata s oštećenim sluhom polazi od obiteljske medicine sve do
multidisciplinarnog tima koji uključuje: medicinsku sestru, liječnika, logopeda, psihologa,
socijalnog radnika. S obzirom da ova oštećenja najviše utječu na komunikaciju,
medicinska sestra i multidisciplinarni tim trebaju imati pravilan pristup prema pacijentu i
njegovoj obitelji, educirati ih i poticati na razvijanje bolje komunikacije i ugodnije okoline.
Postizanje toga uvjetovano je velikim trudom pacijenta, ali i nizom sestrinskih intervencija
na postavljene ciljeve u zdravstvenoj skrbi pacijenta s oštećenim sluhom, koje svoju
najveću učinkovitost ostvaruju uspostavom povjerenja, međusobnog poštivanja i
uvažavanja te stalnom motivacijom pacijenta. Sestrinske intervencije trebale bi se
usredotočiti na fizička zbrinjavanja kako bi se smanjilo oštećenje sluha i omogućilo
korištenje slušnih uređaja, poticanje upotrebe slušnih uređaja te razvijanje
komunikacijskih vještina. Ovisno o uzroku nastanka oštećenja i dobi pacijenta,
intervencije se prilagođavaju potrebama i/ili sprječavanju daljnjih komplikacija. |