Abstract | Komunikacija je sredstvo sporazumijevanja prisutno od najranijeg postojanja
čovječanstva. I verbalna i neverbalna komunikacija jednako su važne. Odvojene jedna
od druge otkrivaju gotovo jednaku količinu informacija, no spojivši ih, dobijemo
kompletnu sliku nečijeg prvotnog dojma ili stava na određenu situaciju/temu. Vještina
komuniciranja uči se kroz cijeli život, a svaki bi medicinski djelatnik trebao posjedovati
osnovne obrasce ljubaznosti, pristupačnosti, dosljednosti, poštovanja, aktivnog
slušanja, otvorenosti i liberalnosti. Svakom ''dubljom'' komunikacijom, opsežnije
otkrivamo na prvu nevidljive detalje koji u kasnijim fazama skrbi mogu znatno utjecati
na ishod, primjerice liječenja. Medicinske se sestre svakodnevno susreću s različitim
profilima ljudi. Među njima su i starije osobe koje, kao i neke druge skupine ljudi,
iziskuju poseban pristup i prilagođen oblik komuniciranja. Za vrijeme komunikacije,
medicinske sestre moraju dobro paziti kako će se postaviti i pristupiti pacijentu. Ne
smiju isticati i nametati svoje mišljenje i stavove. Moraju se znati nositi sa emocijama
bolesnika i ne sažalijevati ih, a pritom ostati i čvrsti oslonac. Uz sve to, educiraju i
savjetuju svoje pacijente, a da bi cjelokupna komunikacija bila uspješna, moraju znati
pravilno pristupiti pojedinim skupinama ljudi. Zbog velikih fizioloških promjena u tijelu,
često u starijoj dobi dolazi do smanjenja funkcije osjeta vida ili sluha, smanjena
kognitivnih sposobnosti te pojave akutnih i kroničnih bolesti koje mogu trajno oduzeti
određene tjelesne sposobnosti. Konkretno, u komunikaciji sa starijim osobama,
najvažnije je procijeniti stupanj sposobnosti ili pak nesposobnosti. Medicinska sestra
nikako se ne bi smjela oslanjati na stereotipno ponašanje. To znači da ne treba sa
svim starijim osobama pričati glasnije zbog pretpostavke da imaju oštećen sluh.
Individualan pristup najučinkovitija je metoda pristupa, no poznavanje osnovnih
postupaka komunikacije sa starijim osobama sa ili bez fizičkih ili kognitivnih oštećenja,
smanjiti će nerazumijevanje i omogućiti uspješnije prenošenje informacija i edukaciju. |