Abstract | Epilepsija je jedna od najučestalijih bolesti ili poremećaja u neurologiji te zbog svojih karakteristika predstavlja ozbiljan medicinski i socijalni problem. Epilepsija je, nakon cerebrovaskularnih bolesti, druga najčešća neurološka bolest (1). Epileptički napadaj ( EN) je vidljiv simptom epilepsije koji ovisi o vrsti i uzroku epilepsije kao i o mjestu ishodišta EN. Epileptički napadaj je definiran kao prolazna pojava znakova i/ili simptoma uslijed abnormalne ekscesivne sinhrone aktivnosti neurona mozga (1). Tijekom napadaja mogu se javiti grčevi mišića (konvulzije), smetnje osjeta, njuha, vida ili sluha, kao i različiti stupnjevi poremećaja svijesti. Napadaje dijelimo u dvije osnovne skupine: generalizirani (karakterizirani potpunim poremećajem svijesti) i fokalni (motorni ili ne-motorni koji se dalje dijele u pojedine skupine).Medicinske sestre i tehničari kao zdravstveni djelatnici, bez obzira u kojoj medicinskoj djelatnosti rade, mogu se naći u situaciji da se brinu o pacijentu s epilepsijom. S obzirom na na veliku dostupnost informacija i sve veću informiranost pacijenata koji ne mogu adekvatno procijentiti kvalitetu i razinu informacije o pojedinom zdravstvenom problemu, postoji potreba da zdravstveni djelatnici stalno nadopunjavaju i obnavljaju medicinsko znanje i da budu kompetentni u odabiru i tumačenju znanstveno utemeljenih informacija. Termin (medicinsko) znanje, u ovom kontekstu, se može koristiti za označavanje pouzdanog razumijevanja nekog predmeta, uz potencijalnu sposobnost korištenja za specifičnu svrhu pri rješavanju određenog zdravstvenog problema (2).Stjecanje znanja involvira složene kognitivne procese: percepciju, učenje, komunikaciju, asocijaciju i zaključivanje. Razine znanja definiraju se kao nivoi napredovanja u učenju i rastu u težini od najjednostavnijih i najkonkretnijih do sve složenijih i apstraktnijih. Najniža razina znanja je razina dosjećanja. Razina shvaćanja je viša razina znanja i podrazumijeva razumijevanje informacija. Treća razina znanja je razina primjenjivanja. Znanje te razine uključuje poopćavanje i može se samostalno primjenjivati unutar i van konteksta (2).Ovo istraživanje je provedeno na 259 ispitanika u periodu od 05.02.2016.-31.03.2016. godine na svim klinikama i zavodima KB Sveti Duh među medicinskim sestrama i tehničarima. Cilj istraživanja bio je utvrditi razinu znanja medicinskih sestara i tehničara o epilepsiji i pomoći kod epileptičkog napadaja. Postavljena je hipoteza kako postoji razlika između pojedinih radilišta s obzirom na raniju razinu susretanja medicinskih sestara i tehničara s ovom bolešću. Isto tako, cilj je bilo ispitati postoji li razlika u razini znanja s obzirom na duljinu radnog staža. Ispitivanje je provedeno putem anketnog upitnika, s osnovnim podacima o ispitaniku bez identifikacijskih obilježja, sastavljenim od 20 zatvorenih pitanja s odgovorima da, ne, točno i netočno. Dobiveni rezultati pokazuju kako znanje ovisi o dužini radnog staža i o klinici na kojoj ispitanici rade dok ne ovisi o stručnoj spremi. Medicinske sestre s duljim radnim stažom imaju veću razinu znanja kao i one koje su u prilici češće susretati se s ovim pacijentima. |