Abstract | Cilj ove doktorske disertacije je pronalaženje faktora i segmenata kupaca automobila temeljem osobnih vrijednosti te analiziranje veze i odnosa navedenih varijabli i stilova odlučivanja razvojem i empirijskim testiranjem odgovarajućeg modela. Teorijski dio rada istražuje i analizira literaturu o ponašanju potrošaĉa te nastoji objasniti prirodu i karakteristike osobnih vrijednosti. Uz navedeno, u ovom dijelu rada usporedbom stavova relevantnih autora nastoji se prikazati i analizirati koncept stilova odlučivanja kupaca karakterističnih za kupnju automobila. U empirijskom dijelu je provedeno istraživanje na uzorku od 561 ispitanika uz pomoć mjernog instrumenta razvijenog temeljem relevantnih istraživanja i vlastitih tvrdnji. Rezultati istraţivanja ukazuju na opću prikladnost predloženog modela, a potvrđene hipoteze ukazuju na valjanost pretpostavljenih veza i odnosa. Drugim rijeĉima, dokazano je da različiti segmenti kupaca izdvojeni temeljem njihovih osobnih vrijednosti iskazuju različite stilove odlučivanja u kupnji automobila. Među kupcima automobila se uspješno izdvojilo devet vrijednosnih tipova, i to: dobronamjernost, univerzalizam, nezavisnost, poticaj, hedonizam, postignuće i moć, sigurnost, konformizam te tradicija. Temeljeno na navedenim tipovima izdvojili su se razliĉiti segmenti kupaca: „otvoreni za promjene“, „skloni odricanju“, „usmjereni vlastitom probitku“ i „konzervativni“. Nadalje, dokazano je kako kupci prilikom kupnje automobila primjenjuju različite stilove odlučĉivanja, i to: „podložnost utjecaju drugih“, „cjenovna osjetljivost“, „lojalnost marki“, „interes za automobile“, „uključenost u kupovinu automobila“, te sklonost „luksuznim markama“, „inovacijama“, „kvaliteti“ i „funkcionalnosti“. Osim navedenoga, izdvojeni segmenti se statistički značajno razlikuju u pogledu dobi, stupnja obrazovanja, prihoda kućanstva, županiji prebivališta, kupnji automobila iz razvijenih zemalja itd. Na kraju rada, u zaključnim razmatranjima, prezentiran je doprinos disertacije, kao i ograničenja i smjernice za buduća istraživanja. |
Abstract (english) | The aim of this doctoral dissertation is identifying the factors and segments of car buyers based on their personal values and analyzing the relationship between forementioned variables and decision making styles by developing and empirically testing the appropriate model. The theoretical part of the dissertation explores and analyzes the literature on consumer behavior attempting to explain the nature and characteristics of personal values. Additionally, in this part of the dissertation, by comparing the views of relevant authors, the concept of consumer decision making styles of car buyers is presented and analyzed. In the empirical part, a survey involving 561 participants was carried out using a measurement instrument developed on the basis of relevant research and developed claims. The results of the research point to the general suitability of the proposed model and the confirmed hypotheses indicate the validity of the assumed relationships among the variables. In other words, it has been proven that different segments of buyers based on their personal values exhibit different decision making styles in car buying. There were nine different value types successfully distinguished among car buyers: benevolence, universalism, self-direction, stimulation, hedonism, achievement and power, security, conformity and tradition. Furthermore, based on the above mentioned value types, different consumer segments were distinguished: "opened to change", "self-trancendent", "self-enhanced" and "conservative". Furthermore, it has been proven that buyers use different decision styles when purchasing cars, namely: "susceptibility to influence of others", "price sensitivity", "brand loyalty", "interest in automobiles", "involvement in car purchase", and inclination to "luxury brands", "innovations", "quality", and "functionality". Furthermore, it has been statistically proven that the identified segments differ in terms of age, degree of education, household income, county of residence, purchase of cars from developed countries, etc. In the final part of the dissertation, in the conclusion, the contribution of the dissertation as well as the limitations and guidelines for future research were disscussed. |