Abstract | Izvedbene umjetnosti predstavljaju specifičnu kulturnu i kreativnu industriju u kojoj se umjetnički sadržaji izvode uživo pred publikom na pozornici, a uključuju ples, kazalište, glazbu i operu. U njima umjetnici koriste svoj glas ili tijelo za stvaranje umjetničkog izričaja, a izvedbe su vremenski ograničene i jedinstvene pri svakom izvođenju.
Sportski ples je izvedbena umjetnost koja kombinira i sportsku, natjecateljsku komponentu izvedbe. Dijeli se na standardne i latinsko-američke plesove koji se međusobno razlikuju po tehničkoj komponenti, ritmu koji se mora pratiti te osjećaju koji plesači moraju prenijeti na publiku. Stoga je cilj rada bio istražiti kakvu ulogu ima marketing izvedbenih umjetnosti u kreiranju proizvoda i usluga sportskog plesa za plesače kao umjetnike koji kreiraju takve proizvode i usluge.
Marketinški koncepti koji se koriste u sportskom plesu obuhvaćaju različite elemente marketinga u izvedbenim umjetnostima te taktike sportskog i društvenog marketinga. Tako su se u Hrvatskoj počeli koristiti inovativni marketinški alati kojima je cilj privući publiku te popularizirati sportski ples. U radu su predstavljeni primjeri uspješnih umjetničkih proizvoda koji obuhvaćaju sportsko-plesnu predstavu „Zapleši“ te projekte „Latinette“ i „Ladies Latin Zagreb“.
Provedeno je eksplorativno istraživanje na uzorku od devet aktivnih sportskih plesača. Željelo se otkriti na koji način oni upotrebljavaju marketinška znanja u kreiranju proizvoda i usluga sportskog plesa.
Otkriveno je kako sve više sportskih plesača prepoznaje marketinške aktivnosti kao ključne taktike u privlačenju publike, stvaranje prepoznatljivosti kroz vlastitu marku, ostvarivanje prihoda te kreiranje kvalitetnog umjetničkog doživljaja. Također, sportski plesači se smatraju umjetnicima i sportašima te marketing uglavnom povezuju s promotivnim aktivnostima. Prema njima plesne koreografije su svojevrsni umjetnički proizvodi za koje je potrebno definirati i ostale elemente marketinškog miksa, prilagođavajući ih specifičnostima sportskog plesa kao spoju umjetnosti i sporta. Uz navedeno, ispitanici smatraju kako bi marketinške aktivnosti značajno pridonijele popularizaciji sportskog plesa na području Hrvatske. |
Abstract (english) | Performing arts represent a specific cultural and creative industry in which artistic content is performed live in front of an audience on stage, and includes dance, theatre, music, and opera. In these types of arts, artists use their voice or body to create artistic expression, and the performances are time-limited and unique with each execution.
DanceSport is a performing art that combines both the artistic and competitive components of performance. It is divided into Ballroom and Latin American dances, which differ in technical elements, the rhythm that must be followed, and the emotion that dancers need to convey to the audience. The aim was to investigate what role the marketing of performing arts plays in the creation of DanceSport products and services for dancers as artists who create such products and services.
Marketing concepts used in DanceSport encompass various elements of marketing in the performing arts, as well as strategies from sports and social marketing. In Croatia, innovative marketing tools have been introduced to attract audiences and popularize DanceSport. The paper presents examples of successful artistic products, including the DanceSport play "Zapleši" and the projects "Latinette" and "Ladies Latin Zagreb."
Qualitative research was conducted on a sample of nine active sports dancers. The aim was to discover how they use marketing knowledge in creating DanceSport products and services.
The research discovered that an increasing number of sports dancers recognize marketing activities as key tactics in attracting an audience, creating brand recognition, generating income, and creating a high-quality artistic experience. Additionally, sports dancers are considered both artists and athletes, and they generally associate marketing with promotional activities. According to them, dance choreographies are a type of artistic product for which it is necessary to define other elements of the marketing mix, adapting them to the specifics of DanceSport as a fusion of art and sport. Furthermore, respondents believe that marketing activities would significantly contribute to the popularization of DanceSport in Croatia. |