Abstract | Završni rad "Utjecaji glazbene ostavštine Cesarie Evore" bavi se glazbenim opusom
najpoznatije svjetske pjevačice morne, kao popularnokulturnim fenomenom. Rad donosi
pregled njezine karijere, diskografije i životopisa te prikazom njezina zavičaja s geografskog,
povijesnog, gospodarskog i društvenog aspekta.
Zelenortski su Otoci izolirani arhipelag u Atlantskom oceanu uz zapadne obale Afrike, s
kolonijalnom poviješću strateškog punkta u trgovini robljem. Ta je okolnost izravno utjecala
na formiranje današnjega kreolskog društva, jezika i, osobito bogatoga glazbenog nasljeđa.
Prikazane su raznorodne glazbene forme Otočja, nastale procesom višestoljetne kulturne
hibridizacije, s osobitim naglaskom na karakteristike glazbenog oblika morne: njezin
povijesni razvoj, obilježja zvuka i stihove duboko uronjene u zelenortsko društvo. Izneseni su
najznačajnije teorijske postavke autora Adorna i Fritha o popularnoj glazbi, kategoriji kojoj
većina istraživača atribuira suvremene morne. Razmatran je kontroverzni koncept world
musica, u koji se veoma često svrstava glazbeni opus Cesarie Evore. U obzir su uzeta
razmatranja suvremenih istraživača Evorina opusa kao postmodernističkog fenomena. Iznijete
su opservacije o njezinoj originalnoj i autentičnoj pjevačkoj interpretaciji i o karakteristikama
njezine ukupne pojavnosti koja se kosi s nepisanim standardima popularne kulture. Naglašena
je vrijednost Evorine interpretacije kojom ona dopire do slušalaca diljem svijeta.
Zaključno je prikazan njen svjetski uspjeh u svjetlu njezine glazbene autentičnosti, koja,
prema Frithu, čini temelj umjetničke vrijednosti suvremenog izvođača popularne glazbe. |
Abstract (english) | The final paper “Influences of the musical legacy of Cesaria Evora” deals with the musical
oeuvre of the world’s most famous singer of morna as a popular cultural phenomenon. The
work profides an overview of her career with a discography and a biography with a
presentation of her homeland from a geographical, historical, economic and social aspeckt.
The Cape Verde Islands are an isolated archipelago in the Atlantic Ocean off the west coast
of Africa, with a colonial history as a strategic point in the slave trade. This circumstance had
4
a direct impact on the formation of today's Creole society, language and, especially, rich
musical heritage. The diverse musical forms of the Archipelago, created through the process
of centuries-long cultural hybridization, are presented, with a special emphasis on the
characteristics of the morna musical form: its historical development, sound features and
lyrics deeply immersed in the Zelenorta society. The most significant theoretical positions of
the authors Adorno and Frith on popular music, a category to which most researchers attribute
contemporary music, are presented. The controversial concept of world music, in which
Cesaria Evora's musical opus is very often classified, is discussed. Considerations of
contemporary researchers of Evora's work as a postmodernist phenomenon were taken into
account. Observations were made about her original and authentic singing interpretation and
about the characteristics of her overall appearance that goes against the unwritten standards of
popular culture. The value of Evora's interpretation with which she reaches listeners around
the world is emphasized.
In conclusion, her worldwide success is presented in the light of her musical authenticity,
which, according to Frith, forms the basis of the artistic value of a contemporary performer of
popular music. |