Title Tradicijska igra u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Title (english) Traditional Play in Early Childhood Education / ECE
Author Jelena Topić
Mentor Ivana Visković (mentor)
Committee member Branimir Mendeš (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ivana Visković (član povjerenstva)
Committee member Iskra Tomić Kaselj (član povjerenstva)
Granter University of Split Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Pre-school Education) Split
Defense date and country 2019-09-16, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy
Abstract Tradicijske su igre značajan segment kulturne baštine naroda koje se procesom tradiranja prenose među generacijama. One, kao neizbježan aspekt djetinjstva starijih populacija, u suvremenom svijetu postaju sve zanemarenije. Za uspješnost njihova očuvanja najvećim su dijelom odgovorni odrasli članovi zajednice, koji imaju priliku i mogućnost njihova prenošenja na mlađe naraštaje. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati mišljenje odgojitelja i roditelje djece rane i predškolske dobi o važnosti, svrhovitosti i zastupljenosti tradicijskih igara u djetinjstvima njihove djece. Rezultati pokazuju kako ispitanici starije životne dobi, visokooobrazovani te odgojitelji i majke djece predškolske dobi u odnosu na očeve, značajnije procjenjuju važnost implementacije tradicijskih igara u živote današnjih generacija. Statistički značajna razlika procjene promjena društvenih vrijednosti, kao ograničavajućeg čimbenika primjene tradicijskih igara u suvremenom svijetu, utvrđena je između ispitanika koji su odrasli na području Makarskog primorja u odnosu na ispitanike koji su odrasli na području Dalmatinske zagore ili negdje drugdje. Utvrđeno je postojanje pozitivne koleracije između procjene opasnosti igre na otvorenom bez nadzora odraslih osoba i procjene zaokupljenosti djece virtualnim svijetom. Istraživanjem je utvrđena zastupljenost pojedinih tradicijskih igara (Na male branke, Između dvije vatre, Školica, Ide maca oko tebe i Care, care gospodare) u djetinjstvima današnjih generacija. Za tradicijske igre: Na škajune, Na duvanjere, Na piske i Kolo od barila, nije utvrđeno postojanje međugeneracijskog prijenosa. Rezultati istraživanja pokazali su visoku procijenjenost važnosti, ali rijetku zastupljenost tradicijskih igara u predškolskom razdoblju. Sukladno tome, prijedlog za buduća istraživanja je provođenje longitudinalnih istraživanja koji bi sustavno pratili utjecaj njihove primjene na različite aspekte života djece rane i predškolske dobi.
Abstract (english) Traditional games are a significant feature of national cultural heritage that are transmitted orally among generations. They were once an inevitable aspect of older population's childhood, but seem to be neglected in the contemporary world. The success of their preservation depends partially on the older memebers of the community which have the opportunity, as well as the possibility to transmit them to younger generations. The aim of this research was to question educators and early childhood or preschool parents about the importance, purposefulness and representation of traditional games in their children's childhood. Results show that respondents of older age, highly educated people, as well as educators and mothers of preschoolers in comparison to the fathers, estimate to a greater degree the importance of implementing the traditional games in the lives of today's generation. A statistically significant difference in the estimate of social values as a limiting factor of applying the traditional games in the modern world, has been determined among respondents raised in the area of Makarska Riviera in contrast to respondents who grew up in the area of Dalmatinska zagora, or elsewhere. Furthermore, a positive correlation has been established between the assessment of danger of outdoor play without an adult supervision and the estimate of children's preoccupation with the virtual world. The representation of certain traditional games has been determined as a result of research (Na male branke, Između dvije vatre, Školica, Ide maca oko tebe i Care, care gospodare) in the childhoods of today's generations. In contrast to these traditional games, an intergenerational transmission hasn't been determined for other games, such as: Na škajune, Na duvanjere, Na piske, or Kolo od barila. The research results have shown a high estimate of importance, but a rare representation of traditional games in the preschool period. Therefore, a proposal for future research is to conduct a longitudinal research that would systemetically keep track of the influence of their use on different aspects of early childhood and preschool education.
Keywords
dijete rane i predškolske dobi
tradicijska igra
mišljenje odgojitelja i roditelja
međugeneracijski prijenos
nematerijalna kulturna baština
Keywords (english)
early childhood and preschool children
traditional game
educators' and parents' opinions
intergenerational transmission
intangible cultural heritage
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:172:464284
Study programme Title: Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistra /magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistra /magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-09-27 13:58:35