Abstract | U ovom diplomskom radu, ponuđen je model obrade nastavnog sadržaja koji se temelji na komplementarnosti filma i supstancijalnih te disciplinarnih koncepata. Filmovi su odabrani na temelju umjetničke i estetske kvalitete, a uz to zadovoljavaju i kriterij kognitivnog i psihološkog uzrasta djece. Riječ je o filmovima Šaulov sin i Zona interesa. S obzirom na dobivene filmske nagrade i odlične kritike, nemoguće je negirati njihovu kvalitetu – kako umjetničku, tako i estetsku. Navedeni filmovi zadovoljavaju i kriterij prikladnosti jer u njima nasilje nije eksplicitno prikazano, a njihovu radnju je, neovisno o znanju i predznanju, vrlo lako pratiti i razumjeti pa nije moguće tvrditi da su intelektualno neprikladni. Uz sve navedene, filmovi nisu primjeri depersonaliziranog ili dehumaniziranog narativa. Osim toga, oba filma vješto izbjegavaju sentimentalnost i kič. I Šaulov sin i Zona interesa kvalitetno, nijansirano i zanimljivo seciraju procese i mehanizme totalne dominacije te konstantno učenike izazivaju intelektualno. U radu je prijedlog obrade navedenih filmova putem aktivnosti koje su predviđene za 4. razred gimnazije. Pritom je važno naglasiti da zbog trajanja filmova nije moguće izvesti ovakav tip nastave samo na nastavi povijesti, nego je potrebno, u suradnji i dogovoru s nastavnicima iz ostalih društveno-humanističkih predmeta, ovu nastavnu jedinicu obraditi kao međupredmetnu temu. Obrade filmova su bazirane na aktivnostima prije, tijekom i nakon gledanja filma, od kojih su ključne posljednje dvije kao faze u kojima učenici trebaju odgovoriti na pitanja koja će pomoći u stvaranju supstancijalnog znanja. Da bi u tome uspio, nastavnik će razgovarati s učenicima o zadanim pitanjima te će učenici morati na kraju napisati esej kako bi pokazali činjenično i konceptualno znanje. |
Abstract (english) | In this thesis, the author explores whether it is possible to teach the concept of totalitarianism without reducing it to superficial knowledge, while also investigating how this can be achieved. The author posits that this is indeed possible, but only if the teacher manages to utilize all categories of knowledge in synergy. To accomplish this, the author emphasizes the necessity of conceptualization, which can and should be realized through substantial and disciplinary concepts. However, in addition to knowledge, it is crucial to incorporate what Bloom refers to as the affective domain, where emotions successfully stimulate, reinforce, and strengthen knowledge. Reaching the affective domain is not easily achieved through traditional teaching methods, so the author suggests using film as a teaching tool, as it is a medium that holds the power of illustration, visualization, and evocation of emotions. In the process of conceptualization, the author uses disciplinary concepts of ethical dimension and historical significance, while the substantial concepts—total domination, ideology, terror, radical evil, and the banality of evil—are derived from the theory of Hannah Arendt. The author proposes teaching the phenomenon of totalitarianism through substantial and disciplinary concepts, complemented by the use of films like Son of Saul and The Zone of Interest in the classroom. The author concludes that the concept of totalitarianism can be taught deeply through substantial concepts, disciplinary concepts, and the affective domain, which is activated through the use of film as a teaching tool. Finally, the author encourages teachers to adopt the models presented in this work. |