Abstract (croatian) | Znatan dio dana adolescenti provode koristeći se suvremenim i tradicionalnim medijima i time su izloženi djelovanju tehnološkoga ekološkog podsustava koji prema razvojnoj teoriji ekoloških sustava može utjecati na različite aspekte njihova razvoja, uključujući i razvoj obrazovnih aspiracija. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi koliko vremena dnevno učenici osmog razreda osnovne škole provode na društvenim mrežama, videoigrama i u gledanju filmova, serija i videouradaka te utvrditi pridonose li te varijable, zajedno s individualnim varijablama roda i školskog uspjeha, obiteljskim varijablama roditeljskog obrazovanja, podrške i očekivanja te obrazovnim i medijskim resursima u kućanstvu, predviđanju učeničkih aspiracija prema gimnazijama ili strukovnim školama. Provjereno je i postoje li razlike u vremenu korištenja medija s obzirom na radni dan ili vikend, rod i obrazovne aspiracije. U istraživanju je sudjelovao 828 učenika osmog razreda zagrebačkih osnovnih škola. Sudionici su imali između 14 i 15 godina, a među njima je bilo 46.4% djevojčica. Podatci su prikupljeni od učenika upitnicima primijenjenima u školskom okružju. Uz različite medije adolescenti sa strukovnim aspiracijama provode u prosjeku 3 do 6 sati dnevno, a adolescenti s gimnazijskim aspiracijama otprilike 1.5 do 3 sata dnevno. Uz školski uspjeh, spol, socioekonomske i varijable percipirane roditeljske podrške i očekivanja, dnevno vrijeme korištenja medija pokazalo se značajnim ali slabim prediktorom obrazovnih aspiracija učenika na završetku osnovne škole. Više vremena dnevno provedeno u igranju videoigara i gledanju filmova, serija i videa predviđa aspiraciju prema strukovnom obrazovanju učenica i učenika, dok više vremena provedeno na društvenim mrežama predviđa aspiraciju prema strukovnim školama samo kod učenica |
Abstract (english) | Adolescents spend a sizeable amount of daily time using media, consequently exposing themselves to an ecological techno-subsystem which, according to the ecological systems theory, may influence several aspects of their development, including educational aspirations. This research aimed to determine daily screen time 8th-grade pupils spent on social media, video games, and films, TV-series and videos, and to find whether the screen times, in addition to individual variables of gender and school achievement, family variables of parental education, support, expectations and educational and media resources, add to the prediction of preference towards grammars school versus vocational education. Besides, differences in screen times with respect to gender, school preferences, and part of the week (working days or weekends) were examined. The participants were 828 pupils attending the finishing grade of elementary schools in Zagreb, Croatia. The participants’ age ranged from 14 to 15, and 46.4 % of them identified themselves as female. The data was collected using self-reported questionnaires administered during school classes. Adolescents who aspire towards vocational schools spend 3 to 6 hours on screen per day, while adolescents with aspirations towards higher secondary education spend 1.5 to 3 hours. In addition to the GPA, gender, socioeconomic variables, and perceived parental support and expectations, daily screen times on different media significantly add to the prediction of adolescents’ educational aspirations at the end of primary education. More screen time of playing video games and watching films, TV series, and videos predicts aspiration towards vocational education while more time spent on social media predicts aspiration towards higher secondary education, but only among girls. |