Abstract | U ovom radu bavili smo se ocjenjivanjem predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura, Glazbena kultura i Likovna kultura te izazovima s kojima se susreću učitelji razredne nastave prilikom ocjenjivanja. Teorijski dio rada započinje definiranjem procesa vrednovanja te ocjenjivanja kao vrste vrednovanja uz svrhu i opasnosti ocjenjivanja. Zatim slijedi teorijski pregled metodičkih specifičnosti predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura, Glazbena kultura i Likovna kultura. Za svaki od navedenih predmeta također su prikazani elementi ocjenjivanja te načini praćenja i provjeravanja napretka učenika. Na posljetku teorijskog dijela rada izdvojeno je nekoliko izazova s kojima se suočavaju učitelji razredne nastave prilikom ocjenjivanja spomenutih predmeta.
Empirijskim dijelom rada nastojalo se ispitati mišljenja učitelja razredne nastave o ocjenjivanju odgojnih predmeta. U radu je prikazano istraživanje u kojem su sudjelovali sudionici iz tri različite hrvatske škole. Naglasak u istraživačkim pitanjima bio je na izazovima koji se javljaju prilikom ocjenjivanja poput neujednačenosti ocjena različitih učitelja, nedostatka objektivnosti, kompetentnosti učitelja, njihove osobne jednadžbe, manjkavosti brojčanog ocjenjivanja u odgojnim predmetima te potencijalnog utjecaja okoline na ocjenjivanje.
Rezultati istraživanja pokazali su kako je jedan od većih izazova koji predstavljaju problem učiteljima nemogućnost objektivnog ocjenjivanja odgojnih predmeta. Također, učitelji su mišljenja kako ocjene iz tih predmeta ne odražavaju realno znanje učenika te da brojčano ocjenjivanje nije adekvatan način pridavanja vrijednosti praćenju napretka učenika, već da bi se ono trebalo bilježiti opisno. Nadalje, rezultati istraživanja pokazali su nesrazmjer dojma učitelja o njihovoj osobnoj jednadžbi te ocjenama koje su davali. |
Abstract (english) | In this paper, we analyzed grading system in Physical Education, Music and Art, as well as the challenges with which primary school teachers are faced. Theoretical part of the paper begins by defining the terms evaluation and grading as part of the evaluation process together with the purpose of grading and hazards it may cause. This is followed by the theoretical review of methodically specific characteristics of Physical Education, Music and Art. For each of the mentioned subjects, we have described elements of grading, as well as the ways of monitoring and examining the students’ progress. In the end of the theoretical part of the paper we have abstracted a few challenges with which primary school teachers are faced while giving grades.
In the empirical part of the paper, we sought to learn the opinions of primary school teachers about grading in Physical Education, Music and Art. The paper presents a research in which teachers from three different schools in Croatia participated. The emphasis in the research questions was put on challenges that emerge in the process of grading, such as inconsistencies in grading performed by different teachers, lack of objectivity, teaching competencies, their personal traits, deficiencies in numerical grading system concerning Physical Education, Music and Art, as well as potential influence of other people in the environment.
The results have shown that one of the biggest challenges which are problematic for teachers is the inability to grade in a more objective manner. In addition to this, teachers do not consider grades in Physical Education, Music and Art to be a real representation of students’ knowledge. They add that numerical grading system is not adequate for this type of subjects and that these subjects should be evaluated descriptively. Furthermore, the results have also shown the disproportion between the teachers’ perception about their personal traits and the grades that they had given in the research. |