Abstract | Brodograđevna industrija suočava se s pritiskom smanjenja utjecaja na okoliš, a praćenje potrošnje goriva presudno je da bi se to ostvarilo. Ovaj završni rad obrađuje aktualnu temu određivanja potrošnje goriva na ribarskim brodovima u svrhu određivanja energetske učinkovitosti odnosno smanjenja ugljičnog otiska. Provođenjem SWOT (eng. Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analize modela specifične potrošnje goriva (SFC modela – eng. Specific Fuel Consumption) i mjernih tehnika uviđa se važnost korištenja naprednih tehnologija zbog pružanja veće točnosti, učinkovitosti i pouzdanosti te mogućnosti analize podataka i izvještavanja u stvarnom vremenu. Praćenjem rute jednog ribolovnog ciklusa plivaričara utvrđuje se da je potrošnja goriva pri ribolovnim aktivnostima niska, dok se tijekom plovidbe od luke do mjesta ribolova i natrag povećava brzina broda i uzrokuje veću potrošnju goriva. Rad sadržava i proračun CO2 indeksa za plivaričar ''Noa'' čiji rezultati potvrđuju kako priobalni brodovi ipak imaju značajan utjecaj na zagađenje okoliša. Postoje različiti načini za smanjenje CO2 emisija na brodovima, poput poboljšanja projekta broda, korištenje alternativnih goriva i optimiranje operativnih ruta broda, međutim takva rješenja imaju određene ekonomske zahtjeve. Veliki problem pri prihvaćanju metoda i modernih tehnologija koje bi doprinijele lakšem određivanju potrošnje goriva, osim financijskih prepreka, predstavlja i ljudski otpor prema promjenama kao i nedostatak znanja i svijesti. Kako bi došlo do poboljšanja, potrebno je postrožiti regulative za emisiju štetnih plinova ili razviti tržišne mehanizme koji bi ubrzali primjenu inovativnih, energetski učinkovitih, tehnologija i podignuti razinu ljudske svijesti o povećanju globalnih ekoloških problema. |
Abstract (english) | As the shipping industry faces pressure to reduce its environmental impact, fuel consumption monitoring is a crucial step for its reduction. This final thesis deals with the actual topic of determining fuel consumption on fishing vessels for the needs of determination of the carbon footprint. By conducting a SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analysis of the SFC (Specific Fuel Consumption ) model and measurement techniques, the importance of using advanced technologies is recognized due to the provision of greater accuracy, efficiency and reliability, as well as the ability to analyze data and report in real time. By following the route of one fishing cycle of purse seiners, it is found that fuel consumption during fishing activities is low, while during navigation from the port to the fishing place and back, the speed of the boat increases and causes higher fuel consumption. The paper also contains a calculation of the CO2 index for the ship "Noa", the results of which confirm that coastal ships still have a significant impact on environmental pollution. There are various ways to reduce CO2 emissions on ships, such as improving ship design, using alternative fuels and optimizing ship operational routes, however such solutions have greater economic needs. A big problem in accepting methods and modern technologies that would contribute to easier determination of fuel consumption, apart from financial obstacles, is human resistance to change as well as lack of knowledge and awareness. In order to make improvements, it is necessary to tighten regulations concerning emission of harmful gases and raise the level of human awareness of accelerating global environmental problems. |