Abstract | Cerebralna paraliza pojavljuje se kad senzorna, perceptivna i motorička područja
središnjeg živčanog sustava ne mogu uspostaviti točne veze i integrirati bitne informacije koje
mozak treba za točno planiranje i za vještine koje su potrebne u pokretima u svakodnevnim
interakcijama s okolinom. Lezija mozga uzrokuje oštećenje u mišićnoj aktivnosti pojedinih
dijelova ili cijeloga tijela. Mišići se nekontrolirano, neefikasno skraćuju ili produljuju te su
nesposobni zajedničkim radom kreirati glatke efektivne pokrete. Dijete s cerebralnom
paralizom zbog oštećene mišićne koaktivacije pokazuje poteškoće u održavanju normalnog
položaja dok leži, sjedi ili stoji. Razvijaju se abnormalni kompenzacijski pokreti koji
sprječavaju razvoj motoričkih vještina. Kombinacija oštećene mišićne koaktivacije i refleksno
kontrolirani položaj mogu dovesti do kontraktura mišića, tetiva i ligamenata, uzrokujući da
tkivo postaje permanentno skraćeno.
Ovisno o vrsti problema i stupnju oštećenja potrebne su različite prilagodbe, a samim
time i transdisciplinarna procjena i intervencija. Članovi tima, kojeg čine neurofizijatar,
neuropedijatar, ortoped, oftalmolog, neurokirurg, defektolog, psiholog, socijalni radnik,
logoped, fizioterapeut, radni terapeut i medicinska sestra, odgovorni su za procjenu stanja
djeteta, planiranje i provedbu terapijskih postupaka, te za međusobnu komunikaciju,
koordinaciju i dokumentiranje terapijskog procesa. Pristup djetetu je holistički, a posebice
važni članovi tima su i roditelji koji će svakodnevno terapijski postupati s vlastitim djetetom.
Oštećenje mozga je nepovratno te se bolest ne može liječiti uzročno već samo simptomatski.
Adekvatna i rano započeta rehabilitacija zaslužna je za ublažavanje simptoma. U užem
smislu, cilj terapije je održavanje mišićne snage i održavanje opsega pokretljivosti zglobova
udova, a izuzetno je važno naglasiti rad na kvaliteti života osoba s cerebralnom paralizom,
zbog čega je i stavljena velika važnost na značaj medicinske sestre u edukaciji.
Medicinska sestra kao član rehabilitacijskog tima uključena je u skrb bolesnika od prijema do
otpusta. Ona sudjeluje u svim dnevnim aktivnostima, može procijeniti njegove fizičke,
emocionalne i psihološke odgovore na zahtjeve rehabilitacije. Medicinska sestra djeluje u
podučavanju djeteta i njegove obitelji, te ima važnu ulogu u motiviranju kako djeteta, tako i
djetetovih roditelja. |