Title Utjecaj društvenih mreža na odabir turističke destinacije
Title (english) The impact of social media on the choice of a tourist destination
Author Anamarija Đelekovčan
Mentor Iva Slivar (mentor)
Committee member Tamara Floričić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Iva Slivar (član povjerenstva)
Committee member Sanja Dolenec (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of economics and tourism "Dr. Mijo Mirković") Pula
Defense date and country 2022-09-07, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Abstract Društvene mreže sve su prisutnije i broj korisnika se znatno povećao od početka njihova korištenja do sad. U početku su bile stvorene za komunikaciju, no razvojem dobivaju na značaju. Marketinški stručnjaci okreću se digitalnim medijima za promociju više nego tradicionalnim. Ovaj trend nije zaobišao ni turistički sektor te mnoge turističke organizacije svoju promociju i komunikaciju vrše upravo preko društvenih mreža. Cilj ovog diplomskog rada bio je provesti istraživanje te utvrditi utječu li društvene mreže na odabir turističke destinacije. Istraživanju je pristupilo 104 ispitanika. Rezultati istraživanja ukazali su kako društvene mreže najviše služe za informiranje o turističkoj destinaciji. Ispitanici su se izjasnili kako su najbolje društvene mreže u svrhu informiranja o turističkoj destinaciji Instagram i Facebook. Istraživanje je utvrdilo kako društvene mreže imaju utjecaja, no ne u prevelikoj mjeri. Ispitanicima su važniji čimbenici kao što su financijski troškovi, turistička ponuda destinacije, prometna povezanost i sl. U situaciji gdje ispitanici biraju između triju destinacija, prije će odabrati jeftiniju nego skuplju iako društvene mreže skuplju predstavljaju kao najbolju. Društvene mreže su vrlo bitan alat i posjeduju mnoge prednosti: vizualni sadržaj, recenzije, brze i povratne informacije i slično. Istraživanjem je utvrđeno kako će budući posjetitelji informacije prije potražiti putem digitalnih nego putem tradicionalnih medija
Abstract (english) Social networks are more and more present and the number of users has increased significantly from the beginning until now. Initially, they were created for communication, but with development, they are gaining in importance. Marketing professionals are turning to digital media for promotion rather than traditional ones. This trend has not by passed the tourism sector either, and many tourism organizations do their promotion and communication through social networks. The aim of this thesis was to conduct research and determine whether social networks influence the choice of tourist destination. The research was attended by 104 respondents. The results of the research indicated that social networks mostly serve to inform about a tourist destination. Respondents stated that the best social network for the purpose of informing about a tourist destination is Instagram and Facebook. Respondents pointed out that the most important factors are financial costs, tourist offer of the destination, transport connections etc. In a situation where respondents choose between 3 destinations, they will rather choose cheaper than more expensive, although social networks present more expensive as the best. Social networks are a very important tool and have many advantages: visual content, reviews, quick and feedback etc. Research has shown that future visitors will seek information through digital media rather than traditional media.
Keywords
društvene mreže
turistička destinacija
važnost društvenih mreža za turizam
Keywords (english)
social networks
tourist destination
importance of social networks for tourism
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:572347
Study programme Title: Business Economics; Financial Management, Marketing Management, Management and Entrepreneurship,Tourism, Business Informatics; specializations in: Financial Management, Marketing Management, Management and Entrepreneurship, Tourism and Development, Business Informatics, Informatics Management Course: Tourism and Development Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra poslovne ekonomije (magistar/magistra poslovne ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-09-14 11:53:46