Title Filmski turizam
Title (english) Film tourism
Author Vanja Gojković
Mentor Jasmina Gržinić (mentor)
Committee member Aljoša Vitasović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Jasmina Gržinić (član povjerenstva)
Committee member Slaven Bertoša (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of economics and tourism "Dr. Mijo Mirković") Pula
Defense date and country 2024-06-10, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Abstract Tema ovog završnog rada je filmski turizam. Kada je riječ o turizmu kao fenomenu suvremenog razvoja, potrebno je istaknuti turističku destinaciju koja podrazumijeva korištenje turističkog proizvoda i obavljanja aktivnosti. Imidž turističke destinacije usko je povezan sa potrošačem, odnosno turistom, a razlikujemo nekoliko vrsta istoga. Čimbenici koji utječu na imidž turističke destinacije su sljedeći: informacijsko-komunikacijski (iskustvo, promocija, sudionici turističkog procesa), demografski (dob, edukacija), motivacijski (bijeg, pustolovina, edukacija, društveni motiv, ugled) te kognitivni i afektivni (stavovi i osjećaji). Filmski turizam pripada selektivnim oblicima koji nastaje kao posljedica popularizacije filmova i televizijskih serija, odnosno lokacija na kojima su isti snimljeni. Odgovarajuća promocija i razvoj strategija od strane DMO, dovest će do razvoja filmskog turizma pa samim time kreirat će se imidž turističkih destinacija. Isto tako, kroz rad su navedeni primjeri filmskih turističkih destinacija u svijetu i Hrvatskoj.
Abstract (english) The theme of this final thesis is film tourism. When mentioning tourism as a phenomenon of modern development, it is necessary to highlight the tourism destination that accommodates the use of the touristic product and its activities. The tourism destination's image is distinguished as several types and is directly correlated with the consumer, or as we say, tourist. The factors that influence the image of a tourist destination are the following: informational and communicative (experience, promotion, participants in the tourist process), demographic (age, education), motivational (escape, adventure, education, social motive, reputation) and cognitive and affective (attitudes and feelings). Film tourism belongs to selective forms of tourism and is formed as a side effect of popularisation of films and TV shows respectively to the locations where they were filmed. Appropriate promotion and development strategies by the DMO will lead to film tourism and thereby the image of tourism destinations will be created. Likewise, examples of film tourism destinations in the world and in Croatia are listed throughout the thesis.
Keywords
turistička destinacija
imidž turističke destinacije
filmski turizam
filmska turistička destinacija
promocija
Keywords (english)
tourism destination
tourism destination's image
film tourism
film tourism destination
promotion
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:922007
Study programme Title: Culture and Tourism Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) kulture i turizma (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) kulture i turizma)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-06-11 17:22:43