Title Provjera osnovnih postavki teorije očekivanja i vrijednosti
Title (english) Testing the main assumptions of expectancy-value theory
Author Irena Mrkonjić
Mentor Irena Burić (mentor)
Committee member Izabela Sorić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Zvjezdan Penezić (član povjerenstva)
Committee member Irena Burić (član povjerenstva)
Granter University of Zadar (Department of Psychology) Zadar
Defense date and country 2019-07-11, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Cilj ovog istraživanja bio je ispitati ulogu komponenti teorije očekivanja i vrijednosti autora Eccles i suradnika (1983) u objašnjenju ciljnih orijentacija, akademskog odlaganja i školskog uspjeha u matematici. Teorija očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika (1983) smatra se jednom od najutjecajnijih u području edukacijske psihologije, koja razmatra motivaciju za učenjem, te njenu ulogu u predviđanju različitih akademskih ishoda. Ova teorija pretpostavlja da očekivanja i vrijednosti, kao njene dvije glavne komponente, direktno utječu na odabir zadataka i izvedbu. Uz samoefikasnost i subjektivnu vrijednost, u ovo istraživanje uključena je i komponenta cijene truda. Istraživanje je provedeno na uzorku od 170 učenika srednjih škola. Iz dobivenih rezultata vidljivo je da viša percepcija samoefikasnosti kod učenika pridonosi izraženijoj pristupajućoj ciljnoj orijentaciji na učenje. Zatim, što učenici imaju višu procjenu subjektivne vrijednosti, izraženije su pristupajuća i izbjegavajuća ciljna orijentacije na učenje, dok je kod učenika koji manje vrednuju učenje u području matematike, izraženija ciljna orijentacija izbjegavanja truda. Nadalje, što je percipirana cijena učenja matematike bila viša, to su kod učenika izraženije izbjegavajuće ciljne orijentacije. Naime, cijena truda uključuje negativne procjene povezane s učenjem koje utječu na motivaciju izbjegavanja. Što se tiče akademskog odlaganja, učenici koji manje vrednuju znanje iz matematike i percipiraju viši trošak učenja, skloniji su akademskom odlaganju. Učenici koji imaju više razine percipirane samoefikasnosti i koji cijenu truda procjenjuju nižom, ostvaruju bolje postignuće iz matematike. Poseban doprinos ovog istraživanja ističe se upravo provjerom prediktivnog doprinosa cijene truda u objašnjenju učeničke motivacije, ponašanja i ishoda. Cijena truda ostvarila je jedinstven prediktivni doprinos kod gotovo svih ispitivanih varijabli. Štoviše, kod nekih ishoda pokazala se najsnažnijim prediktorom te je značajno predviđala neke ishode koje samoefikasnost i subjektivna vrijednost nisu.
Abstract (english) The aim of this study was to explore the role of expectancy-value theory components of Eccles et al. (1983) in achievement goals, academic procrastination and academic achievement in mathematics. Eccles et al.’s theory is considered to be one of the most influential frameworks in educational psychology and has been frequently used to investigate students' motivation and its role in predicting different academic outcomes (Jiang et al., 2018). This theory assumes that expectations and values, as the two main components of the theory, directly affect the choice of tasks and performance. Besides self-efficacy and subjective value, this study also includes a cost component. This survey is conducted on a sample of 170 secondary school students. The results show that higher perception of student's self-efficacy contributes to adopting mastery approach goals to a higher extent. Students with higher levels of subjective value are more prone to mastery approach and avoidance goals, while students who less value learning in the field of mathematics, tend to adopt work avoidance goals. Furthermore, students who perceive higher cost of learning mathematics, tend to adopt avoidance goals. When it comes to procrastination, students who value learning less and perceive the cost as higher, are more likely to procrastinate. Students with higher perception of self-efficacy and lower perception of cost achieve better in mathematics. Special contribution of this study refers to testing the predictive utility of cost in explaining students' motivation and academic achievement. The perceived cost has a unique predictive contribution in explaining almost all examined variables. Moreover, the perceived cost showed to be the most powerful predictor of analyzed outcomes and managed to predict outcomes where self-efficacy and subjective value did not.
Keywords
teorija očekivanja i vrijednosti
ciljne orijentacije
akademsko odlaganje
školski uspjeh
Keywords (english)
expectancy-value theory
achievement goals
academic procrastination
academic achievement
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:162:194263
Study programme Title: Psychology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra psihologije (magistar/magistra psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-07-25 12:03:49