Naslov Provjera osnovnih postavki teorije očekivanja i vrijednosti
Naslov (engleski) Testing the main assumptions of expectancy-value theory
Autor Irena Mrkonjić
Mentor Irena Burić (mentor)
Član povjerenstva Izabela Sorić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Zvjezdan Penezić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Burić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2019-07-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je ispitati ulogu komponenti teorije očekivanja i vrijednosti autora Eccles i suradnika (1983) u objašnjenju ciljnih orijentacija, akademskog odlaganja i školskog uspjeha u matematici. Teorija očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika (1983) smatra se jednom od najutjecajnijih u području edukacijske psihologije, koja razmatra motivaciju za učenjem, te njenu ulogu u predviđanju različitih akademskih ishoda. Ova teorija pretpostavlja da očekivanja i vrijednosti, kao njene dvije glavne komponente, direktno utječu na odabir zadataka i izvedbu. Uz samoefikasnost i subjektivnu vrijednost, u ovo istraživanje uključena je i komponenta cijene truda. Istraživanje je provedeno na uzorku od 170 učenika srednjih škola. Iz dobivenih rezultata vidljivo je da viša percepcija samoefikasnosti kod učenika pridonosi izraženijoj pristupajućoj ciljnoj orijentaciji na učenje. Zatim, što učenici imaju višu procjenu subjektivne vrijednosti, izraženije su pristupajuća i izbjegavajuća ciljna orijentacije na učenje, dok je kod učenika koji manje vrednuju učenje u području matematike, izraženija ciljna orijentacija izbjegavanja truda. Nadalje, što je percipirana cijena učenja matematike bila viša, to su kod učenika izraženije izbjegavajuće ciljne orijentacije. Naime, cijena truda uključuje negativne procjene povezane s učenjem koje utječu na motivaciju izbjegavanja. Što se tiče akademskog odlaganja, učenici koji manje vrednuju znanje iz matematike i percipiraju viši trošak učenja, skloniji su akademskom odlaganju. Učenici koji imaju više razine percipirane samoefikasnosti i koji cijenu truda procjenjuju nižom, ostvaruju bolje postignuće iz matematike. Poseban doprinos ovog istraživanja ističe se upravo provjerom prediktivnog doprinosa cijene truda u objašnjenju učeničke motivacije, ponašanja i ishoda. Cijena truda ostvarila je jedinstven prediktivni doprinos kod gotovo svih ispitivanih varijabli. Štoviše, kod nekih ishoda pokazala se najsnažnijim prediktorom te je značajno predviđala neke ishode koje samoefikasnost i subjektivna vrijednost nisu.
Sažetak (engleski) The aim of this study was to explore the role of expectancy-value theory components of Eccles et al. (1983) in achievement goals, academic procrastination and academic achievement in mathematics. Eccles et al.’s theory is considered to be one of the most influential frameworks in educational psychology and has been frequently used to investigate students' motivation and its role in predicting different academic outcomes (Jiang et al., 2018). This theory assumes that expectations and values, as the two main components of the theory, directly affect the choice of tasks and performance. Besides self-efficacy and subjective value, this study also includes a cost component. This survey is conducted on a sample of 170 secondary school students. The results show that higher perception of student's self-efficacy contributes to adopting mastery approach goals to a higher extent. Students with higher levels of subjective value are more prone to mastery approach and avoidance goals, while students who less value learning in the field of mathematics, tend to adopt work avoidance goals. Furthermore, students who perceive higher cost of learning mathematics, tend to adopt avoidance goals. When it comes to procrastination, students who value learning less and perceive the cost as higher, are more likely to procrastinate. Students with higher perception of self-efficacy and lower perception of cost achieve better in mathematics. Special contribution of this study refers to testing the predictive utility of cost in explaining students' motivation and academic achievement. The perceived cost has a unique predictive contribution in explaining almost all examined variables. Moreover, the perceived cost showed to be the most powerful predictor of analyzed outcomes and managed to predict outcomes where self-efficacy and subjective value did not.
Ključne riječi
teorija očekivanja i vrijednosti
ciljne orijentacije
akademsko odlaganje
školski uspjeh
Ključne riječi (engleski)
expectancy-value theory
achievement goals
academic procrastination
academic achievement
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:194263
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-07-25 12:03:49