Title UTJECAJ I MANIPULACIJE MEDIJA U PREDIZBORNIM KAMPANJAMA
Title (english) Influence and manipulation of the media in election campaigns
Author Fran Borna Urban
Mentor Dorotea Milas (mentor)
Committee member Goran Luburić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Neven Šipić (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2021-03-04, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Mass Media
Abstract Kada im se pruži pravo izbora ljudi si daju ekskluzivno pravo prihvaćanja samo svojeg stava i mišljenja što može imati razne posljedice kada im se predstavi pravo donošenja političkih odluka koje se tiču svih stanovnika neke cjeline. U predizbornim kampanjama mediji se koriste kao glavni komunikacijski kanal, najčešće jednosmjerni za formiranje javnog mišljenja u korist stvaranja pravovaljane slike kandidata u očima birača. Mediji kao ključni komunikacijski kanal imaju važnu zadaću prenijeti istinite informacije o kandidatima ali pokazalo se da je upravo to mjesto gdje nastaju najveće manipulacije u svrhu prilagođavanja i formiranja javnih mišljenja u nečiju korist. Nekada je dovoljno samo jednom objaviti krive informacije da se napravi nepopravljiva šteta suparničkom kandidatu što se ne može popraviti kasnijim formalnim isprikama i ispravljanjima pogrešnih navoda na što su naravno spremni brojni mediji.
Mediji koji služe kao kanal širenja takvih pogrešnih informacija u cilju manipulacije javnog mišljenja su sredstvo, tj. alat pod nečijom kontrolom. Takva kontrola medija može biti postignuta financijskim utjecajem, ucjenjivanjem ili pak nečim trećim. Kada se govori o integritetu medija, svi mediji šire informacije na način da prikupe čim više čitatelja, gledatelja, tj. pratitelja te su i sami nekada skloni širenju lažnih informacija u korist marketinga. Takva vrsta »fake news« u svrhu prikrivenog oglašavanja također može dovesti do manipulacije javnog mišljenja, a da nije pod kontrolom neke političke opcije. Svrha mijenjanja istinite slike kandidata kako bi se pogodovalo nekom od njih nije novost te je svakodnevnica, ne samo u nerazvijenim zemljama, nego i u najrazvijenijim zemljama modernoga svijeta te predstavlja jedan od glavnih problema demokracije. Manipuliranje informacijama u komunikacijskom kanalu može biti pokrenuto od raznih interesnih skupina pomoću raznih alata ali nije nužno da u svakom slučaju željeni cilj bude postignut te se može izazvati kontra-efekt.
Abstract (english) When they are given the right to choose, people are given the exclusive right to accept only their views and opinions, which can have various consequences when the right to make political decisions concerning all the inhabitants of a whole is presented. In election campaign media, they are used as the main communication channel, most often one-way to form public opinion in favor of creating valid images of candidates in the eyes of voters. The media, as a key communication channel, has the important task of transmitting true information about candidates or indicators at the very place where the greatest manipulations take place in order to adjust and form public opinions in someone's favor. Sometimes it is enough to publish false information only once to do irreparable damage to a rival candidate, which cannot be corrected by later formal apologies and corrected misstatements, which of course many media outlets are ready for.
The media that serve as a channel for spreading such misinformation in order to manipulate public opinion is a means, a tool under someone's control. Such control of the media can be achieved through financial influence, learning or something else. When it comes to media integrity, all media disseminate information in a way that gathers as many readers, viewers, and followers as possible, and they themselves are sometimes prone to spreading false information in favor of marketing. This type of fake news for the purpose of surreptitious advertising can also lead to the manipulation of public opinion without being controlled by some political options. The purpose of changing the true images of candidates to suit some of them is not a novelty that is everyday, not only in underdeveloped countries, but also in the most developed countries of the modern world which is one of the main problems of democracy. Manipulation of information in the communication channel can be initiated by various stakeholders using various tools, but it is not necessary that in any case the desired goal is achieved and a counter-effect can be caused.
Keywords
predizborne kampanje
mediji
manipulacija
komunikacijski kanali
javnost
Keywords (english)
election campaigns
media
manipulation
communication channels
public
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:269301
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija (stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2023-04-13 08:41:00