Naslov Psihološki utjecaji u odlučivanju
Naslov (engleski) Psychologikal effects in decision making
Autor Željka Landek
Mentor Marina Jeger (mentor)
Član povjerenstva Marina Jeger (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Julia Perić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Ferenčak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za management, organizaciju i poduzetništvo) Osijek
Datum i država obrane 2016-06-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Sažetak U ovom diplomskom radu obrađena je tema psihološki utjecaji u odlučivanju, s naglaskom na kognitivne pristranosti s kojima se suočavaju donositelji odluka u uvjetima rizika. Rizik je sastavni dio odlučivanja. Svaka situacija u kojoj se donositelj odluke nađe uključuje u sebi određeni rizik. U uvjetima velike neizvjesnosti i rizika broj pogrešaka u odlučivanju se povećava. Razlog tome je što u situacijama velike neizvjesnosti i pojačanog stresa menadžeri nisu u mogućnosti sasvim objektivno procijeniti ispravnost odluke, te se izbor vrši prema načelu pokušaja i pogreške, odnosno na temelju uzastopnog traženja rješenja. U praksi, pri donošenju odluka, menadžeri se najčešće nalaze u situacijama rizika.
Kognitivna pristranost koja je istraživana u radu je zamka formuliranja okvira u uvjetima rizika. Formuliranje okvira u uvjetima rizika podrazumijeva naglašavanje pozitivnih, odnosno negativnih aspekata ishoda sigurne i ishoda rizične opcije. Prethodna istraživanja pokazala su kako rizične opcije češće odabiru ispitanici kojima je prikazan negativno formuliran okvir problema, nego ispitanici kojima je prikazan pozitivno formuliran okvir problema.
Cilj istraživanja je bio ispitati u kojoj mjeri djeluje formuliranje okvira na odgovore ispitanika, odnosno hoće li ispitanici u pozitivnom formuliranju okvira preferirati sigurnu, bez rizičnu opciju u kojoj se naglašavaju sigurni dobici, bez gubitaka, i hoće li u negativnom formuliranju okvira preferirati rizičnu opciju, kako bi izbjegli sigurne gubitke. Općenito, veća je sklonost ljudi da će prije odabrati rizičnu opciju kako bi izbjegli gubitke, nego li postigli dobitke.
Važno je naglasiti kako je okvir koji donositelj odluke usvoji određen djelomično formulacijom problema, ali i djelomično osobnim karakteristikama i pristranostima samog donositelja odluke. Navedeni čimbenici oblikuju referentnu točku iz koje se prilazi problemu.
Sažetak (engleski) The focus of the thesis is on psychological effects in decision making with an emphasis on cognitive biases that influence the final decision in risky environment. In the context of management decision making, a certain level of risk is almost always included in the process. Making decision in risky conditions in even more challenging due to additional stress and lack of information (implying higher uncertainty), and managers tend to apply trial and error method. In such situations, it is important to be aware of all the factors that influence final decision in order to reduces the effect of all factors that may be misleading.
Cognitive bias that has been examined in the thesis is framing effect in risky conditions. Framing effect in risky conditions implies emphasizing positive or negative aspects of a safe option outcome or a risky option outcome. As a result one can expect that the risky options will be chosen more often by the respondents that have been presented with negatively framed versions, than by the ones who have been presented with the positively framed versions.
The main goal of the research was to examine to what extent the framing effect influence the evaluations of the respondents. The main questions are 1) will the respondents affected by positively framed versions prefer safe (riskless option) in which the emphasis is on safe gains, without any possible losses, and 2) will the respondents in negatively framed versions prefer more risky options to avoid guaranteed losses. Generally speaking, more people are leaning towards choosing a risky option to avoid losses, than to achieve gains.
It should be noted that the framing effect that decision maker adopts is partially determent by the way problem has been formulated and also partially by respondents personal characteristics and biases. These factors define the reference point from which the problem is approached.
Ključne riječi
odlučivanje
kognitivne pristranosti
formuliranje okvira
zadaci rizičnog izbora
Ključne riječi (engleski)
decision-making
cognitive biases
framing effect
risky-choice tasks
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:390084
Studijski program Naziv: Poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-06-16 15:13:14