Naslov PREDVIĐANJE POTRAŽNJE U PRAKSI : Diplomski rad
Naslov (engleski) DEMAND FORCASTING IN PRACTICE : Graduate paper
Autor Adam Pinterović
Mentor Davor Dujak (mentor)
Član povjerenstva Helena Štimac (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Aleksandar Erceg (član povjerenstva)
Član povjerenstva Davor Dujak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za marketing) Osijek
Datum i država obrane 2021-09-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Prognoziranje potražnje se može klasificirati kao poslovni proces koji se obavlja u sklopu
aktivnosti upravljanja lancem opskrbe. Iako kompleksan pojam, može se definirati kao proces
koji sagleda raspoložive podatke kako bi oformio prognozu o razini buduće potražnje.
Predviđanja potražnje mogu se podijeliti na dva osnovna pristupa, a to su kvantitativne metode
i kvalitativne metode predviđanja potražnje. Kvalitativne metode prikupljaju stavove i mišljenja
osoba koje posjeduju određeno znanje o promatranom predmetu. Ona se provode uglavnom
putem upitnika i intervjua, na temelju kojih se u konačnici pokušava oformiti zajedničko
mišljenje ispitane mase. Kvantitativne metode primjenjuju matematičke metode pri formiranju
prognoza. One se primjenjuju kada postoji dovoljna razina povijesnih podataka na temelju kojih
se matematički modeli mogu provesti. Najpoznatija metoda kvantitativnog predviđanja
potražnje jest analiza vremenskih serija. Metoda podrazumijeva postojanje povijesnih podataka
koji su se odvili određenim redoslijedom. Tri su osnovne metode analize vremenskih serija a to
si jednostavno eksponencijalno zaglađivanje, Holtov model ili trendom korigirano
eksponencijalno zaglađivanje, te Wintersov model ili Trendom i sezonalnošću korigirano
eksponencijalno zaglađivanje. Modeli analize vremenskih serija u svoje izračune uvrštavaju
konstante zaglađivanja koje predstavljaju brzinu prilagodbe modela na najnovije spoznaje o
promjenama u potražnji. Pošto se potražnja sastoji od tri uočljiva čimbenika, razine, trenda i
sezonskog faktora, uvrštavanje tih varijabli u izračune prognoza dolazi se do relevantnijih
rezultata. Pri izračuna prognoza potražnje za tvrtku Apple Inc. čija potražnja ima izraženu
sezonalnost i blagi trend rasta primijenjene su sve tri navedene metode analize vremenskih
serija, kao i statična metoda koja svoje izračune dobiva kroz desezonaliziranje potražnje. Na
primjeru podataka tvrtke izračunate su navedene metode kao i prikladne metode mjerenja
pogrešaka kako bi se pobliže opisala primjena takvoga pristupa pri prognoziranju potražnje.
Sažetak (engleski) Demand forecasting can be classified as a business process performed as a part of supply chain
management. Although a complex term, it can be defined as a process that looks at available
data with the aim of forming a forecast for future demand. Demand forecasting can be divided
into two basic approaches, namely quantitative and qualitative demand forecasting methods.
Qualitative methods gather the views and opinions of people who possess certain knowledge
about the observed subject. They are conducted mainly through questionnaires and interviews,
on the basis of which an attempt is made to form a common opinion of the examined mass.
Quantitative methods apply mathematical methods in forming forecasts. They are applied when
there is a sufficient level of historical data on the basis of which the mathematical models can
be calculated. The best known method of quantitative demand prediction is time series analysis.
The method implies the existence of historical data that unfolded in a certain order. There are
three basic methods of time series analysis, namely simple exponential smoothing, Holt model
or trend-corrected exponential smoothing, and Winters model or Trend and seasonality
corrected exponential smoothing. Time series analysis models include smoothing constants in
their calculations, which represent the speed of adjustment of the model to the latest knowledge
about certain changes in demand. Since the demand consists of three observable factors, level,
trend and seasonality, the inclusion of these variables in the forecast calculations yields more
relevant results. When calculating demand forecasts for Apple Inc. whose demand has a
pronounced seasonality and a slight growth trend, all three before mentioned methods of time
series analysis were applied, as well as the static method, which obtains its calculations through
deseasonalization of demand. The methods were calculated with the data obtained from the
above mentioned company, as well as the appropriate error measurement methods in order to
better describe the application of such approaches while forecasting future demand.
Ključne riječi
lanac opskrbe
procesi
upravljanje opskrbnim lancem
predviđanje potražnje
kvalitativne metode predviđanja potražnje
kvantitativne metode predviđanja potražnje
Ključne riječi (engleski)
Supply chain
processes
supply chain management
demand forecasting
qualitative demand forecasting methods
quantitative demand forecasting methods
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:751859
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Trgovina i logistika, Menadžment, Logistički menadžment, Poslovna informatika Smjer: Trgovina i logistika Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: Magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-04-19 12:39:55