Naslov POSLOVNI MODELI U KREATIVNOJ INDUSTRIJI DIGITALNIH VIZUALNIH SADRŽAJA : DOKTORSKI RAD
Naslov (engleski) BUSINESS MODELS IN THE CREATIVE INDUSTRY OF DIGITAL VISUAL CONTENTS : DOCTORAL THESIS
Autor Zorislav Kalazić
Mentor Jasna Horvat (mentor)
Mentor Josipa Mijoč (komentor) MBZ: 288673
Član povjerenstva Marina Stanić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Davorin Turkalj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Damir Jugo (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku Osijek
Datum i država obrane 2022-10-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 005 - Menadžment
Sažetak Problemi koji se istražuju u doktorskom radu jesu određenje industrije u kojoj se ostvaruje proizvodnja vizualnog sadržaja, utvrđivanje karakteristika sektora vizualne umjetnosti kao sektora specijaliziranog za proizvodnju vizualnih sadržaja te utvrđivanje poslovnih modela prisutnih na globalnom tržištu vizualnih sadržaja. Predmet je istraživanja u širem smislu digitalni vizualni sadržaj (nadalje krat. DVS) kao i model njegova poslovnoga određenja.
Cilj doktorskog rada istražiti je način organizacije i upravljanja poduzećima koja djeluju na globalnom tržištu kreativne industrije (nadalje krat. KI) te posluju distribucijom digitalnih vizualnih sadržaja. Riječ je o poduzećima posrednicima koja se u doktorskom radu imenuju agencijama za fotografije sa zalihe (nadalje krat. FSZ). KI objedinjuje stvaranje, proizvodnju i komercijalizaciju roba ili usluga (ne)materijalne i kulturne prirode, a zaštićene autorskim pravom. Djelatnost fotografije pripada u sektor vizualne umjetnosti KI-ja, dok FSZ podrazumijeva prodaju / iznajmljivanje već postojeće fotografije koja nije snimljena po narudžbi kupca nego je prethodno snimljena i arhivirana u bazi fotografija agencije.
Kako bi se ostvario cilj doktorskoga rada, nacrt istraživanja uspostavio je novu metodologiju prikupljanja podataka, a provedenom analizom podataka o agencijama za distribuciju FSZ (nadalje agencije 1) koje djeluju na globalnom tržištu utvrđeni su i opisani poslovni modeli poslovanja DVS-a. U proizvodnji FSZ-a vidljiva je složena i visoko organizirana artikulacija međuovisnih dionika: fotografi su autori, agencije su posrednici između autora i korisnika, a korisnici su dionici drugih sektora KI-ja (urednici časopisa, knjiga i magazina, dizajneri grafičkih ili mrežnih sadržaja) ili drugih industrija.
Metodologija istraživanja temelji se na kvantitativnom i kvalitativnom analitičkom pristupu. Prvi analizira kvantitativne primarne i sekundarne javno objavljene podatke o poslovanju agencija prosudbenog uzorka. Ti podatci analizirani su metodama deskriptivne, inferencijalne i multivarijatne statističke analize. Za kvalitativnu analizu dubinskim su intervjuom prikupljena stajališta inozemnog eksperta uz pomoć polustrukturiranog intervjua te su analizirana primjenom analize sadržaja. Analiza sadržaja intervjua vođenog s ekspertom svojim je rezultatima potvrdila rezultate kvantitativne analize čime su dodatno provjerene hipoteze i ostvarenost ciljeva doktorskog rada. U raspravi doktorskoga rada utvrđena su i opisana četiri modela poslovanja DVS-a (kreditni, klasični, pretplatnički i otvoreni poslovni model).
Kreditni poslovni model: Korisnici plaćaju kreditni „paket“ koji ima osobine virtualne valute i upotrebljavaju ga za kasniju kupnju. Veći kreditni paket uvjetuje nižu jediničnu cijenu licencije. Licencije su pretežito bez naknade za autorska prava (RF) i licencije s upravljanim pravima (RM). Klasični poslovni model nudi ekskluzivnu licenciju i RM licenciju, a nijedna agencija u svojoj ponudi nema besplatnu licenciju. Način prodaje pretežito je pojedinačni, a većina tih agencija utemeljena je još u analognom dobu. Pretplatnički poslovni model podrazumijeva mjesečni ili godišnji plan s unaprijed zadanim brojem preuzimanja fotografija uz fiksnu naknadu. Cijene licencija mogu biti i upola povoljnije od cijena u kreditnom modelu. Sve agencije nude RF licenciju, a manji dio i RM licenciju. Otvoreni poslovni model obilježava ponuda licencija za FSZ bez naplate (CC), a jedan dio platformi istodobno nudi i licencije uz naplatu (RF i proširenu licenciju) radi proširenja prava uporabe. RM licenciju ne nudi nijedna platforma otvorenog modela.
Znanstveni su doprinosi doktorskog rada teorijski (pregled teorijskih spoznaja, uspostava definicije poslovanja FSZ-a, utvrđivanje ključnih odrednica poslovanja na tržištu DVS-a, predloženo i uvedeno novo stručno i znanstveno nazivlje, definiranje poslovnih modela u poslovanju FSZ-a te novi aukcijski poslovni model), metodološki (oblikovanje i primjena nove metodologije primjerene istraživanjima u KI-ju) i praktični (prijedlog osnivanja svjetske strukovne udruge autora FSZ-a).
Uspostavljena metodologija istraživanja FSZ-a primjenjiva je budućim istraživačima u KI-ju koji su pri prikupljanju primarnih podataka suočeni s niskom stopom odgovora. Rad bi mogao biti koristan istraživačima i svim dionicima tržišta FSZ-a.
______________________________________________________________________________________________
1 Agencija se u literaturi osim engl. naziva stock photo agency (prev. agencija za FSZ) naziva i image bank (prev. banka slika) ili photo library (prev. knjižnica fotografija).
Sažetak (engleski) The aim of the doctoral thesis is to investigate the way of organisation and management of
companies operating in the global creative industries (abbr. CI) market and dealing in
distribution of digital visual content (abbr. DVC). These are intermediary companies that are
named stock photography (abbr. SP) agencies in the doctoral thesis. CI integrates the creation,
production and commercialisation of goods and services of (im)material and cultural nature,
which are protected by copyright. Photography belongs to the visual arts sector of CI, while SP
implies the sale / rental of already existing photographs that were not taken by order of the
customer but were taken previously and archived in the agency’s photo database.
In order to achieve the aim of the doctoral thesis, a new methodology for data collection was
established in the research outline and DVC business models were identified and described on
the basis of the conducted analysis of data on agencies operating in the global market. There is
a complex and highly organised articulation of interdependent stakeholders in the production
of SP: photographers are authors, agencies are intermediaries between authors and users, and
the users are stakeholders of other CI sectors (magazine, book and magazine editors, designers
of graphic or online content) or other industries.
Research methodology is based on a quantitative and qualitative analytical approach. The
former analyses quantitative primary and secondary publicly available data on operations of
agencies in the purposeful sample. These data were analysed using descriptive, inferential, and
multivariate statistical analysis methods. For the qualitative analysis, views of a foreign expert
were gathered through a semi-structured in-depth interview and were analysed using content
analysis. Analysis of the content of the interview conducted with the expert confirmed the
results of the quantitative analysis, which further tested the hypotheses and the achievement of
the aims of the doctoral thesis. In the discussion part of the doctoral thesis, four DVC business
models (credit, classic, subscription and open business model) were identified and described.
Credit business model: users pay for a credit “package” that has the characteristics of a virtual
currency and use it for later purchases. A larger credit package commands a lower price per
licence. The most commonly offered licences are royalty-free (RF) and rights-managed (RM)
licences. Classic business model offers exclusive and RM licences, and no agency has a free
licence in their offer. The method of sale is predominantly individual, and most of these
agencies were founded in the analogue age. Subscription business model involves a monthly or
annual plan with a predetermined number of photograph downloads for a fixed fee. Licences
can be half the price of licences in the credit model. All agencies offer RF licences, and some
also offer RM licences. Open business model is characterised by the offer of SP licences free
of charge (CC), and some platforms also offer licences for a fee (RF and extended licence) to
extend the right of use. RM licences are not offered by any open model platform.
The scientific contribution of the doctoral thesis is theoretical (review of theoretical knowledge,
establishing a definition of SP business, identification of key business determinants in the DVC
market, proposed and introduced new professional and scientific terminology, and defined
business models in SP business), methodological (design and application of a new methodology
appropriate for research in CI) and practical (proposal for the establishment of a world
professional association of authors of SP and proposal for a new auction business model).
The established SP research methodology can be applied by future researchers within CI who
face a low response rate when collecting primary data. The thesis could be useful to researchers
and all SP market stakeholders.
Ključne riječi
fotografija sa zalihe
menadžment
poduzetništvo
licencije
istraživanje globalnog tržišta
autorska prava
Ključne riječi (engleski)
Stock photography
Management
Entrepreneurship
Licenses
Global market research
Copyright
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:141518
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Management Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-11-23 09:58:51