Naslov KLJUČNA MJERILA CATEGORY MANAGEMENTA : Diplomski rad
Naslov (engleski) KEY CRITERIA OF CATEGORY MANAGEMENT : Graduate paper
Autor Denis Ljekaj
Mentor Ana Pap Vorkapić (mentor)
Član povjerenstva Helena Štimac (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Pap Vorkapić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Franjković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za marketing) Osijek
Datum i država obrane 2023-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Sažetak Vođenje poslovanja u današnjem promjenjivom i kompetitivnom okruženju iziskuje da poduzeća obraćaju pozornost na određena mjerila upravljanja kategorijama proizvoda koja su vezane za količine nabavljenih proizvoda, ograničeni prodajni prostor, troškove zaliha, brzinu prodaje, itd. Ključna mjerila upravljanja kategorijama proizvoda koja su promatrana u radu su GMROI, GMROIS, koeficijent obrtnog kapitala te doprinos za pokriće. GMROI prikazuje kolika je isplativost investiranja u određenu vrstu proizvoda ili kategorija proizvoda budući da primarno uzima u obzir bruto dobit i prosječni trošak zaliha. GMROIS kao prošireni pokazatelj uzima u obzir i prostorno ograničenje za promatrane proizvode ili kategorije proizvoda što znači da predstavlja pouzdaniji pokazatelj isplativost investiranja u određene proizvode jer daje dodatne informacije o efikasnosti raspolaganja zalihama te ujedno i ograničenim prodajnim prostorom. Koeficijent obrtnog kapitala prikazuje koliko puta se obrne određen proizvod ili kategorija proizvoda za određeni vremenski period. Koeficijent obrtnog kapitala je jedan od ključnih mjerila upravljanja kategorijama proizvoda jer izravno pokazuje brzinu obrtaja te samim time dane vezivanja određenih proizvoda. Od velike je važnosti jer pomaže poduzećima da odluče isplati li se prodavati određene kategorije proizvoda, treba li smanjiti ili povećati nabavne količine i ostalo. Doprinos za pokriće predstavlja ključno mjerilo upravljanja kategorijama proizvoda jer uključivši varijabilne troškove sažeto prikazuje iznos koji je dostatan za pokriće ostalih fiksnih troškova pojedinih kategorija proizvoda. Izračunata ključna mjerila upravljanja kategorijama proizvoda poduzeća DC Beauty ukazuju da poduzeće relativno neefikasno raspolaže sa nabavljenim količinama zaliha i dodijeljenim prodajnim prostorom što negativno utječe na rezultate GMROIS pokazatelja i koeficijenta obrtnog kapitala. Promatrane kategorije umjetnih trepavica poduzeća DC Beauty bilježe vrlo visoke marže što pozitivno utječe na sva spomenuta mjerila upravljanja kategorijama proizvoda.
Sažetak (engleski) Conducting business in today's changing and competitive environment requires that companies pay attention to certain product category management criteria related to the quantities of purchased products, limited sales space, inventory costs, sales speed, etc. The key product category management criteria observed in the paper are GMROI, GMROIS, stock turnover ratio and contribution margin. GMROI shows how profitable it is to invest in a certain type of product or product category, since it primarily takes into account gross profit and average cost of inventory. As an extended indicator, GMROIS also takes into account the spatial limitation for the observed products or product categories, which means that it represents a more reliable indicator of the profitability of investing in certain products, as it provides additional information about the efficiency of stock disposal and, at the same time, limited sales space. The inventory turnover ratio shows how many times a certain product or product category is turned over for a certain period of time. The inventory turnover ratio is one of the key measures of product category management because it directly shows the speed of turnover and thus the days of binding certain products. It is of great importance because it helps companies to decide whether it is worth selling certain categories of products, whether they should reduce or increase purchasing quantities, and so on. Contribution margin is a key measure of product category management because through including variable costs it summarizes the amount that is sufficient to cover other fixed costs of individual product categories. The calculated key measures for the product category management of the company DC Beauty indicate that the company has a relatively inefficient use of the purchased quantities of inventory and the allocated sales space, which negatively affects the results of the GMROIS indicator and the working capital ratio. The observed categories of false eyelashes of the company DC Beauty record very high margins, which has a positive effect on all the mentioned criteria of product category management.
Ključne riječi
Upravljanje kategorijama proizvoda
GMROI
GMROIS
koeficijent obrtaja zaliha
doprinos za pokriće
Ključne riječi (engleski)
Category management
GMROI
GMROIS
inventory turnover radio
contribution margin
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:813891
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Trgovina i logistika, Menadžment, Logistički menadžment, Poslovna informatika Smjer: Logistički menadžment Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar / magistra ekonomije (univ. mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-12-05 10:25:15