Naslov STRATEGIJE RASTA MALIH I SREDNJIH PODUZEĆA : Diplomski rad
Naslov (engleski) GROWTH STRATEGIES OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES : Graduate paper
Autor Filip Teskera
Mentor Sunčica Oberman Peterka (mentor)
Član povjerenstva Anamarija Delić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčica Oberman Peterka (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Koprivnjak Popović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku Osijek
Datum i država obrane 2024-02-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Ekonomika poduzetništva
Sažetak Rast poduzeća jest pomak od trenutnog stanja u kojem se poduzeće nalazi do novog stanja koje
je rezultiralo uspješno provedenim aktivnostima. Implikacije provedenih aktivnosti rasta utječu
na vrijednost, prihode i rashode, zapošljavanje i druge indikatore poduzeća. Rast malih i
srednjih poduzeća je kompleksan proces koji obuhvaća različite korake, odluke i procese. Kako
bi poduzeće raslo, prvo se moraju definirati ciljevi rasta, a zatim odabrati strategije, koje će
osigurati realizaciju postavljenih ciljeva. Razlikuju se dvije grupe strategija, a to su strategije
unutarnjeg (organskog) rasta i strategije vanjskog (anorganskog) rasta. Strategije
organskog/unutarnjeg rasta predstavljaju strategije rasta iz vlastitih resursa poduzeća. One
obuhvaćaju: strategiju penetracije na tržište (gdje poduzeće nastoji povećati tržišni udio sa
postojećim proizvodom na postojećem tržištu), strategije razvoja proizvoda (gdje poduzeće
razvija novi proizvod (ili poboljšava postojeći) za postojeće tržište), strategije razvoja tržišta
(gdje poduzeće uvodi postojeći proizvod na nova tržišta), te strategije diverzifikacije (koja
predstavlja razvoj novih proizvoda na novim tržištima). S druge strane, strategije
anorganskog/materijalnog rasta predstavljaju strategije u kojima se koriste resursi i izvan samog
poduzeća i one obuhvaćaju horizontalnu i vertikalnu integraciju te diverzifikaciju (povezanu i
nepovezanu). Kod horizontalne integracije dolazi do spajanje poduzeća na istim razinama lanca
vrijednosti, a kod vertikalne integracije poduzeće preuzima drugo poduzeće koje se nalazi na
različitim razinama lanca vrijednosti, ispred ili iza. Kod povezane diverzifikacije poduzeće
ulazi u djelatnost koja je slična dosadašnjoj dok kod nepovezane diverzifikacije poduzeće ulazi
u potpuno drugačiju djelatnost od postojeće. Svaka od navedenih strategija ima svoje prednosti
i nedostatke koje ovise o trenutnoj performansi poduzeća, ali i o internom i eksternom
okruženju u kojem se poduzeće nalazi. U empirijskom dijelu rada prikazani su primjeri
konkretnih malih i srednjih poduzeća iz Hrvatske koja su rasla koristeći se različitim
strategijama rasta.
Sažetak (engleski) The growth of the company is a shift from the current state in which the company is located to
the new situation that has resulted in successfully implemented activities. The implications of
the growth activities carried out affect the value, revenue and expenditure, employment and
other indicators of the enterprise. The growth of small and medium-sized enterprises is a
complex process that encompasses various steps, decisions and processes. In order for the
enterprise to grow, growth goals must first be defined, and then strategies must be selected,
which will ensure the realization of the set goals. Two groups of strategies are distinguished,
namely internal (organic) growth strategies and strategies of external (inorganic) growth.
Organic/internal growth strategies represent growth strategies from the company's own
resources. These include: a market penetration strategy (where the company seeks to increase
market share with an existing product in the existing market), product development strategies
(where the company develops a new product (or improves the existing one) for the existing
market), and market development strategies (where the company introduces an existing product
to new markets), and diversification strategies (which represents the development of new
products in new markets). On the other hand, inorganic/material growth strategies represent
strategies in which resources are used outside the company itself and they include horizontal
and vertical integration and diversification (related and unrelated). With horizontal integration,
there is a merger of companies at the same levels of the value chain, and in vertical integration,
the company takes over another company located at different levels of the value chain, in front
of or behind. In the case of related diversification, the company enters into an activity that is
similar to the previous one, while in the case of unrelated diversification, the company enters
into a completely different activity from the existing one. Each of these strategies has its
advantages and disadvantages that depend on the current performance of the company, but also
on the internal and external environment in which the company is located. The empirical part
of the paper presents examples of concrete small and medium-sized enterprises from Croatia
that grew using different growth strategies.
Ključne riječi
strategije rasta poduzeća
mala i srednja poduzeća
strategije organskog rasta
strategije anorganskog rasta
Ključne riječi (engleski)
growth strategies of enterprises
small and medium-sized enterprises
organic growth strategies
inorganic growth strategies
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:309920
Studijski program Naziv: Poduzetnički menadžment i poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: SVEUČILIŠNI MAGISTAR/MAGISTRA EKONOMIJE (UNIV. MAG. OEC.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-03-13 17:00:54