Naslov Bonitetne informacije kao područje rada kontrolinga
Naslov (engleski) Creditworthiness as a field of controlling activity
Autor Darija Tušar
Mentor Neda Vitezić (mentor)
Član povjerenstva Helena Blažić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ksenija Juretić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Neda Vitezić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2018-05-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Poduzeća u današnjim turbulentnim i kompleksnim uvjetima poslovanja žele smanjiti rizik kod
donošenja poslovnih odluka, procijeniti postojeće i buduće poslovne partnere te ocijeniti
kvalitetu vlastitog poslovanja i utvrditi konkurentsku poziciju na tržištu. Informacije o bonitetu
poduzećima su nezamjenjiva pomoć te povećavaju sigurnost u poslovnom odlučivanju i
upravljanju.
Poslijediplomski specijalistički završni rad „Bonitetne informacije kao područje rada
kontrolinga“ bavi se metodama i načinima ocjenjivanja boniteta poslovnih subjekata te
utvrđivanjem ključnih pokazatelja za provođenje postupka ocjene boniteta. Poduzeća do ocjene
boniteta mogu doći vlastitom procjenom ukoliko raspolažu dostatnim znanjima i potrebnim
relevantnim informacijama ili pomoću specijaliziranih institucija za procjenu boniteta kao što
su kreditne institucije, specijalizirane agencije te poslovne publikacije koje za izradu boniteta
naplaćuju svoju naknadu.
Suvremeni način ocjene boniteta pomoću razrađene metodologije i utvrđenih simbola naziva se
rejting. Pomoću sustava rejtinga dolazi se do standardizirane, objektivne, stupnjevite i aktualne
ocjenu boniteta pravne osobe. Rejting agencije procjenjuju kreditnu sposobnost poduzeća koja
ih angažiraju, najčešće su to velika poduzeća koja na tržištu emitiraju obveznice. Kreditne
institucije imaju zakonsku obvezu procjene kreditne sposobnosti vlastitih klijenata. Prema
dodijeljenoj rejting kategoriji definiraju se iznos kredita, kamatna stopa i instrumenti
osiguranja. Poduzeća kojima je dodijeljen niži rejting imati će puno lošije uvjete kreditiranja
od poduzeća kojima je dodijeljen bolji rejting.
Postupak analize i ocjene boniteta unutar ovog rada provesti će se komparacijom podataka
dobivenih pomoću dva odabrana modela, odnosno komparacijom modificiranog Altmanovog
Z-score modela prilagođenog ljestvici rejtinga agencije Standard&Poor i modela za dodjelu
financijskog rejtinga „Risiko-kompas“. Model „Risiko-komas“ se sastoji od analize osam
pokazatelja na temelju kojih se donosi financijski rejting poduzetnika.
Kreditne institucije smatraju ozbiljnima poduzeća koja realno procjenjuju vlastite rezultate
poslovanja, upravljaju novčanim tokovima i podmiruju obveze u roku te transparentno iskazuju
podatke o poslovanju. Služba kontrolinga u poduzeću trebala bi biti konzultant za provođenje
postupka ocjene internog rejtinga. Modeli za ocjenu boniteta koji su korišteni u ovom radu
mogu poslužiti kao instrumenti kontrolinga za utvrđivanje kvalitete vlastitog poslovanja te
procijene boniteta poslovnih partnera, konkurenata, dobavljača, kupaca i sl. u svrhu upravljanja
poslovnim rezultatom te izbjegavanja ili barem smanjenja mogućih poslovnih rizika. Na takav
način poduzeća mogu utjecati na ugovaranje povoljnijih uvjeta za kreditiranje, privući veći broj
investitora te imati mogućnost poslovanja s boljim partnerima.
Sažetak (engleski) Companies in today's turbulent and complex business conditions want to reduce the
counterparty risk, assess existing and potential business partners, evaluate the quality of their
own business and establish a competitive position on the market. The creditworthiness of
companies is essential information for management which reduces potential risks in the
decision-making process.
The Postgraduate Specialist Final Thesis "Creditworthiness as a Field of Controlling Activity"
manages the methodologies and modalities for evaluating the creditworthiness of companies
and identifies key indicators for comparative assessing creditworthiness. Companies can
evaluate creditworthiness to their own if they have sufficient knowledge and relevant
information or they can engage specialized agencies such as financial institutions, specialized
credit rating agencies, and business publications who charge a fee for their services.
Credit rating is a contemporary tool of assessing creditworthiness using the elaborated
methodology and established symbols. Ratings express an independent opinion on
creditworthiness, using a common terminology that is understandable to all stakeholders. Credit
rating agencies evaluate the creditworthiness of companies that engage them. Financial
institutions, such as banks, are obliged to establish an internal rating system for statutory
provisions. Loan amount, interest rate and insurance instrument are determined according to
the rating category. Companies with better creditworthiness will have much better lending
terms and a lower interest rate.
The main focus of this Final Thesis is to evaluate the creditworthiness of selected companies
using two suitable models for analysis of creditworthiness. These assorted models are adapted
Altman's Z-score model and „Risiko-kompas“ financial rating model. Altman classified the
company credit rating based on Z-score model, equivalent to the classification of the
creditworthiness used by Standard & Poor credit rating agency. The „Risiko-kompas“ model is
based on eight financial indicators by which the financial rating of the company is analyzed.
Financial institutions consider companies successful that estimate realistically their own
business results, report business results transparently, manage cash flows and settle their
obligations on time. The controlling department in the company should be a consultant for
conducting an internal rating process. The credit rating models used in this Final Thesis can
serve as controlling instruments for assessing own business results or to evaluate the
creditworthiness of business partners, competitors, suppliers, customers and similar.
Companies with better rating can achieve better credit terms, attract more investors and have
the opportunity to engage with better partners.
Ključne riječi
bonitet
rejting
poslovni rezultat
kontroling
poduzeće
Ključne riječi (engleski)
creditworthiness
rating
business results
controlling
company
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:718649
Studijski program Naziv: Kontroling Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica kontrolinga (univ.spec.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-14 17:13:23