Sažetak | Strategija, misija, vizija i upravljanje pomoću ciljeva, novi su orijentiri poslovanja i javnog sektora.
Javni sektor je povijesna kategorija kolektivne brige za cijelu društvenu zajednicu državnog entiteta po pitanjima od općeg interesa, kao što su obrana, javni red, zdravstvo, školstvo, obrazovanje, kultura, javni transport, gospodarstvo, financije i dr. Organizacijskim postavkama odražava tradiciju poimanja i karakteristiku upravljanja javnog sektora, te ciljeve koje država želi ostvariti.
U osamdesetima 20.stoljeća zbog uočene neefikasnosti javnog sektora u službi zadovoljstva građana kvalitetom pruženih usluga, informiranosti, te transparentnosti poslovanja, javlja se koncept „novog javnog menadžmenta“, koji ideje promjena pronalazi u dokazanim prednostima realnog sektora. To je koncept koji će u javni sektor uključiti elemente monitoringa i kontrole, analize, planiranja, upravljanja i informiranja. Takav koncept uključuje i kontroling.
Kontroling je poslovna funkcija koja će postavljenim zadacima koordiniranja, planiranja, upravljanja, kontrole, analize te informiranja, savjetodavnom pomoći omogućiti menadžmentu uspješnije poslovno odlučivanje i upravljanje, te ostvarenje zacrtanih cijeva. Kao bazični i najrašireniji instrument analize, kontroling koristi ključne pokazatelje poslovanja. To su specifični financijski ili nefinancijski pokazatelji koji mjere vrijednosti relevantnih pojava ili poslovnih procesa, ali isto daju i uvid u sukladnosti s planiranim ciljevima i njihovim ostvarenjem.
Kontroling prati i lanac poslovnih procesa koji izaziva promjene u svakoj od faza: input (resursi) – aktivnost – output (rezultat) – outcome (ishod) – impact (utjecaj). I ekonomski principi ekonomičnosti, efikasnosti i efektivnosti dobivaju svoje mjesto u kontrolingu javnog sektora, kao dio sustavnog monitoringa. Dobro postavljenim, organiziranim i mjerljivim alatom pokazatelja, dobit će se uvid u doprinos svake prethodne faze za slijedeću, njihova funkcijska povezanost i korelacijski efekt na ciljeve poslovanja.
Na primjeru izabrane institucije Ministarstva obrane izneseni su prijedlozi nekih od ključnih pokazatelja poslovanja, koji bi bili od važnosti mjerenja, u skladu s ciljevima institucije. Na
5
njih se naslanja korelacijski odnos s mjerenjem ishoda i utjecaj što ga institucija u ostvarenju svojih temeljnih ciljeva odražava na društvo.
Dobro postavljenim konceptom ključnih pokazatelja, sustavnim i temeljitim praćenjem njihovih karakteristika, od uloženih resursa u aktivnosti, rezultata koje one polučuju, ishoda kojem će voditi i utjecaja kojim doprinositi društvu, proces ostvarenja ciljeva javnog sektora stvarat će pozitivan iskorak k njihovoj realizaciji. |
Sažetak (engleski) | Strategy, mission, vision and goal management are new directions in public sector management.
The public sector is a historical category of collective concern for the entire social community of a country regarding the questions of public interest, such as defence, public order, health care, school system, education, culture, public transport, economy, finances, etc. With its organizational setting it reflects traditional understanding and characteristics of public sector management, as well as the goals that the state is trying to accomplish.
Due to considerable inefficiency of the public sector in regard to the citizens' satisfaction with the provided services, access to information and business transparency a concept of “new public management“ emerged in the 1980. It got its ideas for a change from the proven benefits of the real sector. It is the concept that included the elements of monitoring and control, analysis, planning, management and informing. This kind of concept also includes controlling.
Controlling is a function of management which will, through setting goals for coordination, planning, management, control, analysis and informing and with its advisory assistance help the management to be more successful at decision making, managing and accomplishing goals. As the basic and the most common instrument of analysis, controlling uses key performance indicators. These are particular financial and non-financial indicators which measure the value of relevant trends and business processes, but they also give an insight into the compliance with the set goals and their accomplishment.
Controlling also follows a chain of business processes that lead to a change in each phase: input – activity – output – outcome – impact. Economic principles of practicality, efficiency and effectivness have also found their place in the controlling of public sector as a part of systematic monitoring. Well-established, organized and measurable indicator tools will give an insight into the contribution of each previous phase to the next one, their functional association and correlation effect on business goals.
The Ministry of Defence has been chosen as an example of an institution for which suggestions for some of the key performance indicators that should be measured have been presented in accordance with the institutional objectives. They come with the correlation of
7
outcome measurement and the impact that the institution has on the society while accomplishing its basic goals.
Through a well-established concept of key indicators and a systematic and thorough monitoring of their characteristics, from input resources, output they produce, outcome they will lead to, all the way to the impact and its contribution to the society, the process of accomplishing the public sector goals will create a positive movement towards their realization. |