Naslov Utjecaj ljekarnika pri donošenju odluke o kupnji bezreceptnog proizvoda
Naslov (engleski) The impact of pharmacist on purchase decision of over the counter products
Autor Antonio Šare
Mentor Ivana First Komen (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Dlačić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana First Komen (član povjerenstva)
Član povjerenstva Slavica Cicvarić Kostić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2020-11-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Potrošnja lijekova i bezreceptnih proizvoda u Hrvatskoj i svijetu je u kontinuiranom porastu. Veća potrošnja povećava i opasnost od neracionalne uporabe istih. To posebice dolazi do izražaja zbog raznih informacija i dezinformacija od strane nepouzdanih izvora o bezreceptnim proizvodima, što u konačnici predstavlja i javnozdravstveni problem. U svemu tome upravo ljekarnici kao najdostupniji zdravstveni djelatnici mogu svojim znanjem i vještinama snažno utjecati na svoje pacijente te na taj način doprinijeti racionalizaciji potrošnje i pravilnoj uporabi bezreceptnih proizvoda. Svrha ovog rada bila je utvrditi kakav je utjecaj ljekarnika na donošenje odluke pacijenta pri kupnji bezreceptnog proizvoda s obzirom na kupovnu fazu u kojoj se nalazi sam pacijent te situacijske i indikacijske čimbenike. Metoda koja se koristila u ovom završnom specijalističkom radu jest metoda promatranja.
Istraživanjem literature pretpostavilo se djelovanje 5 različitih čimbenika na sam utjecaj ljekarnika na pacijenta. To su kupovna faza pacijenta, duljina interakcije ljekarnika i pacijenta, intenzitet posvećenosti ljekarnika tijekom interakcije, vrsta zdravstvene tegobe pacijenta te prisutnost gužve. Istraživanjem se utvrdilo kako ljekarnik ima znatno veći utjecaj na pacijente u drugoj fazi kupnje u odnosu na pacijente u ostalim fazama. Isto tako utvrdilo se kako ljekarnik ima znatno slabiji utjecaj na pacijente u četvrtoj fazi kupnje. Istovremeno, utvrdilo se kako je utjecaj ljekarnika jednak neovisno o zdravstvenoj tegobi pacijenta. Također, zaključak je kako veći stupanj posvećenosti ljekarnika i dulje vrijeme interakcije povećava utjecaj ljekarnika, dok istovremeno prisutnost gužve umanjuje isti.
Zaključno, rezultati ovog rada su ukazali na prisutan znatan utjecaj ljekarnika na pacijenta te veliki potencijal istih. Prema tome, cjelokupna farmaceutska industrija svakako može izvući zaključak kako moraju čim bolje i preciznije upoznati ljekarnike sa svim novitetima, učincima ali i mogućim nuspojavama bilo postojećih bezreceptnih proizvoda, bilo novih bezreceptnih proizvoda koji se tek plasiraju na tržište. S druge strane, potencijal ljekarnika bi se morao adekvatnije iskoristiti kako bi se poboljšao i rasteretio javni zdravstveni sustav posebice kad se uzme u obzir činjenica preopterećnosti liječnika opće prakse. Istovremeno, samim ljekarnicima ovi rezultati mogu poslužiti kao poticaj za njihovo daljnje usavršavanje, ali i još veće sudjelovanje u brizi za pacijent, što i jest smisao i središte same ljekarničke struke.
Sažetak (engleski) Consumption of medicines and over-the-counter products in Croatia and the rest of the world is constantly increasing. Higher consumption increases the risk of irrational use of OTC products. This is particularly pronounced due to various misinformation by unreliable sources about OTC products, which causes a public health problem. Pharmacists, as the most accessible healthcare professionals, can strongly influence their patients and thus contribute to the rationalization of consumption and the proper use of OTC products. The purpose of this study was to determine the influence of the pharmacist on the patient's purchase decision of OTC products depending on their purchase phase and other situational and personal factors. The method used in this final thesis is the observation method. By researching reference works, the effect of 5 different factors on the pharmacist's influence on the patient’s decision was assumed: patient's purchase phase, the length of the interaction between the pharmacist and the patient, the intensity of the pharmacist's commitment during the interaction, the type of the patient's health problem and the presence of the crowd. The research found that the pharmacist has a significantly greater impact on patients in the second phase of the purchase compared to patients in other phases. It was also found that the pharmacist has a significantly weaker impact on patients in the fourth stage of purchase. At the same time, it was found that the pharmacist’s influence is equal regardless of the patient’s health problem. Another conclusion is that a higher degree of pharmacist's commitment and a longer interaction between the pharmacist and the patient increases the pharmacist’s influence, while at the same time the presence of crowd decreases it. In conclusion, the results of this study proved the influence and great potential of pharmacists. Therefore, the entire pharmaceutical industry can conclude with certainty that they must acquaint pharmacists with all the pharmacological effects and possible side effects of their OTC products. At the same time, pharmacist's skills and abilities should be used more effectively in order to improve and relieve the public health system, especially considering how overburdened doctors currently are. For pharmacists themselves, these results must serve as a great motive for further improvement, but also for even greater participation in patient's care, which is the meaning and the purpose of the pharmaceutical profession itself.
Ključne riječi
utjecaj ljekarnika
bezreceptni proizvod
racionalizacija
pacijent
posvećenost
Ključne riječi (engleski)
pharmacist's influence
over the counter product
rationalization
patient
commitment
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:465564
Studijski program Naziv: Marketing menadžment Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica marketing menadžmenta (univ.spec.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-07-27 10:42:16