Sažetak | Zadaća javnog menadžmenta je upravljanje poslovnim subjektima koji pripadaju javnom
sektoru. Posebnost javnog sektora, pa time i rada javnih menadžera se očituje u tome što su sredstva
rada javna i primarno financirana javnim prihodima, a željeni ishod njihova upravljanja su neopipljivi
outputi i outcomi čije se ostvarenje može otežano mjeriti.
Za uspješno upravljanje nužne su relevantne informacije među kojima su i one iz financijskih
izvještaja koji su pripremljeni sukladno odgovarajućim računovodstvenim standardima i propisima.
Tim financijskim izvještajima opće namjene daju se informacije koje služe menadžmentu za analizu
rezultata poslovanja u prethodnim razdobljima.
Načelna podjela svih poslovnih subjekata, ovisno temeljnim ciljevima djelovanja, je na profitno
i neprofitno orijentirane. Ova je podjela primjenjiva i u javnom sektoru. Ciljevi poslovanja i djelovanja
determiniraju i ciljeve, sadržaj i svrhu financijskih izvještaja o njihovim rezultatima poslovanja i
financijskom položaju. Posljedično tome, računovodstveni sustavi kojima se generiraju financijske
informacije su različiti, a i same informacije zahtijevaju različito interpretiranje. Među izvještajima
potrebnim za cjelovito upravljanje ističu se i konsolidirani financijski izvještaji. Tim izvještajima se
konsolidiraju financijski izvještaji svih subjekta koji čine jedinstvenu financijsko – ekonomsku grupu
koja je u svom poslovanju povezana različitim formalno-pravnim poveznicama . Budući da tu
jedinstvenu grupu nerijetko čine subjekti koji svoje poslovne transakcije bilježe u različitim
računovodstvenim okvirima (poduzetničkom, neprofitnom i proračunskom) te sukladno tome i
prezentiraju, sadržajno i formalno, različite informacije u svojim financijskim izvještajima, razložno
se nameće potreba metodološkog ujednačavanja računovodstvene pripreme informacija za izradu
konsolidiranih financijskih izvještaja grupe. Izravna reklasifikacija financijskih izvještaja pojedinih
članova grupe nije moguća jer se radi o sintetiziranim informacijama te je stoga nužno istovrsne
poslovne transakcije svesti na „zajednički računovodstveni nazivnik“, a to su računovodstvena pravila
vodećeg člana grupe za konsolidaciju.
Stoga je za cilj ovog rada istražiti i predložiti postupak i model konsolidacije financijskih
izvještaja kada se u konsolidaciju financijskih izvještaja grupe javnog sektora uključuju i članovi koji
svoje računovodstvo vode u računovodstvenim okvirima koji su različiti od računovodstvenog okvira
vodećeg člana grupe. Istraživanjem je postavljen model jedinstvene metodološke osnove kojom se
osigurava usporedivost računovodstvenih informacija pripremljenih u tri različita računovodstvena
sustava. Time je osigurana temeljna metodološka pretpostavka provođenja konsolidacije financijskih
izvještaja. Rezultat je ostvaren kombinacijom raznih znanstvenih metoda među kojima dominira
metoda studije slučaja. Od ostalih metoda korištenje su induktivna i deduktivna metoda, metoda
analize i sinteze, metoda apstrakcije i konkretizacije, metoda generalizacije i specijalizacije, metoda
dokazivanja i opovrgavanja, komparativna metoda, metoda klasifikacije, statistička i matematička
metoda.
ii
Primjenom rezultata istraživanja osigurana je pouzdanost informacija koje pružaju konsolidirani
financijski izvještaji. Time ovi izvještaji postaju pouzdano sredstvo djelovanja javnog menadžmenta,
ali i ispunjenja obveze države prema međunarodnim eksternim korisnicima informacija o poslovanju
opće države. Model je testiran na prezentiranom primjeru niza hipotetskih poslovnih transakcija kroz
tri izvještajna razdoblja koji su bilježeni u različitim računovodstvenim okvirima članica grupe te su
prevedeni prema pravilima proračunskog računovodstva koje primjenjuje vodeći član grupe za
konsolidaciju. Nakon provedenog postupka testiranja, nominalne vrijednosti na svim pozicijama
financijskog izvještaja o uspješnosti poslovanja i financijskom položaju su jednake onima koji su
iskazane u istovrsnim financijskim izvještajima temeljem primjene proračunskog računovodstva.
Prema svemu što je provjereno i potvrđeno sastavljen je model konsolidiranja financijskih
izvještaja kada je vodeći subjekt u skupini subjekata čiji se financijski izvještaji konsolidiraju
pravilima iz proračunskog računovodstvenog okvira, a podređeni subjekti su oni koji su iz
računovodstvenog okvira gospodarskih subjekata i oni koje su iz kruga neprofitnih osoba koje se
privatno financiraju. Tim modelom postavljen je model svođenja različitih računovodstvenih okvira
na jedinstveni proračunski okvir.
Stoga, u hrvatskom nacionalnom računovodstvenom sustavu, rukovodeći se modelom koji je
dan ovim radom moguće je osigurati jedinstvenu metodološku osnovu kao jednu od temeljnih
pretpostavki provođenja postupka konsolidacije financijskih izvještaja u javnom sektoru.
Konsolidiranim financijskim izvještajima osigurava se i dodatni informacijski upravljački alat javnog
menadžmenta, ali i mogućnost ispunjenja međunarodnih informacijskih obveza javnih menadžera na
nacionalnoj razini. Time se osim znanstvenog doprinosa, oblikovanjem ovoga modela daje i značajan
praktični doprinos operativnom provođenja konsolidacije financijskih izvještaja opće i lokalne države.
Iako je upotrebljivost konsolidiranih financijskih izvještaja bitna za sagledavanje svekolikog
položaja svake od konsolidacijskih skupina i pridaje im se sve veći značaj, postoje i njihova
ograničenja o kojima se svakako mora voditi računa. |
Sažetak (engleski) | The task of public management is to manage business entities in the public sector. The
peculiarity of the public sector, and thus the work of public managers, is manifested in the fact that
the means of work are public and primarily financed by public revenues, whereas the desired outcome
of their management are intangible outputs and outcomes whose achievement can be difficult to
measure.
Relevant information is necessary for successful management, including those from financial
statements prepared in accordance with the appropriate accounting standards and regulations. These
general purpose financial statements provide information used by management to analyse the results
of operations in prior periods.
The principle division of all business entities, depending on the basic objectives of the operation,
comprises those which operate for profit and those which operate on non-profit basis. This division is
also applicable in the public sector. The objectives of operations and activities also determine the aims,
content and purpose of financial statements on their business results and financial position.
Consequently, the accounting systems that generate financial information are different, and the
information itself requires different interpretations. Consolidated financial statements represent the
most significant reports required for overall management. These reports consolidate the financial
statements of all entities which make up a single financial and economic group that is connected in its
operations by various formal and legal links. Since this unique group often consists of entities that
record their business transactions in different accounting frameworks (entrepreneurial, non-profit and
budgetary) and accordingly present, substantively and formally, different information in their financial
statements, there is a need for methodological harmonization of accounting preparation of information
for the preparation of the consolidated financial statements of the group. Direct reclassification of
financial statements of individual group members is not possible because it is a synthesized
information and therefore it is necessary to reduce identical business transactions to a "common
accounting denominator", which are the accounting rules of the leading member of the consolidation
group.
The aim of this paper is to investigate and propose the procedure and model of consolidation of
financial statements when the consolidation of financial statements of the public sector group includes
members who keep their accounts in accounting frameworks which are different from the accounting
framework of the leading group member. The research determined the model of the unique
methodological basis which ensures the comparability of accounting information prepared in three
different accounting systems. This provides a fundamental methodological premise for the
consolidation of financial statements. The result was achieved by a combination of various scientific
methods, among which the case study method dominates. Other methods used include inductive and
deductive methods, methods of analysis and synthesis, methods of abstraction and concretization,
iv
methods of generalization and specialization, methods of proof and refutation, comparative method,
classification method, statistical and mathematical method.
The application of the research results ensured the reliability of the information provided by the
consolidated financial statements. Thus, these reports become a reliable means of action of public
management, but also provide the fulfilment of the state's obligation to international external users of
information on the operations of the general government. The model was tested on the presented
example of a series of hypothetical business transactions through three reporting periods recorded in
different accounting frameworks of group members and translated according to the budget accounting
rules applied by the leading member of the consolidation group. After the testing procedure, the
nominal values in all positions of the financial report on business performance and financial position
are equal to those stated in the same financial statements based on the application of budget
accounting.
Based on the verified and confirmed information, a model of consolidation of financial
statements has been compiled when the leading entity is in the group of entities whose financial
statements are consolidated by the rules of the budget accounting framework, and subordinate entities
are economic entities and privately funded non-profit entities.. Such a model determines the model
for reducing different accounting frameworks to a single budget framework.
Accordingly, in the Croatian national accounting system, guided by the model given in this
paper, it is possible to provide a unique methodological basis as one of the basic prerequisites for the
implementation of the process of consolidation of financial statements in the public sector.
Consolidated financial statements provide an additional information management tool for public
management, as well as the possibility of meeting the international information obligations of public
managers on the national level. Thus, in addition to the scientific contribution, the design of this model
provides a significant practical contribution to the operational implementation of the consolidation of
financial statements of general and local government.
Although the usability of consolidated financial statements is important for assessing the overall
position of each of the consolidation groups and their importance is growing, they also have limitations
that should be taken into account. |