Naslov Dijeljenje znanja u funkciji unapređenja uspješnosti poslovanja poduzeća
Naslov (engleski) Knowledge sharing and business performance in enterprises
Autor Marijana Jakopič Ganić
Mentor Dunja Škalamera Alilović (mentor)
Član povjerenstva Zoran Ježić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Mira Dimitrić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tjaša Redek (član povjerenstva) MBZ: 23031
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2023-02-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 001 - Znanost i znanje. Organizacija intelektualnog rada 658 - Poslovni menadžment, upravljanje, administracija. Organizacija poslovanja
Sažetak Poduzeća koja su aktivna u trenutku pisanja ove disertacije djeluju u dinamičnom okruženju koje zahtijeva konstantno prilagođavanje, odnosno unapređivanje organizacijskog znanja. Da bi se znanje učinkovito koristilo, bitno je njime racionalno upravljati, pa upravljanje znanjem od kraja prošloga stoljeća privlači sve veću pozornost istraživača. Riječ je o kompleksnom organizacijskom fenomenu koji nije jednoznačno definiran, no postoji konsenzus glede činjenice da dijeljenje znanja predstavlja njegovu središnju fazu. Dijeljenje znanja dvosmjeran je proces koji se sastoji od davanja i primanja znanja, čije se teorijsko uporište može pronaći u teoriji društvene razmjene. Međutim, troškovi dijeljenja znanja nisu identični s obzirom na vrstu znanja, pa će se u disertaciji razlikovati eksplicitno i implicitno znanje.
Proces dijeljenja znanja podložan je određenim kontekstualnim čimbenicima. U ovom će se radu istražiti sinergijski učinak organizacijske kulture i informacijsko-komunikacijskih tehnologija (IKT-a) kao čimbenika koji pospješuju dijeljenje znanja, a čiji je utjecaj dodatno pojačan podrškom vrhovnog menadžmenta. Kombinacijom triju navedenih čimbenika potencijalno je moguće efikasnije dijeliti znanje, što se može pozitivno odraziti na uspješnost poslovanja, a što će se u ovom radu nastojati dokazati na reprezentativnom uzorku hrvatskih poduzeća.
Istraživanje je provedeno u dvije faze: online istraživanje u čiju je svrhu distribuirano 1.500 online upitnika, te poštansko istraživanje u čiju je svrhu odaslano 1.500 otisnutih upitnika u frankiranim kovertama s plaćenim odgovorom. Na taj način ujedno se testirala i učinkovitost dviju metoda anketiranja, pri čemu se online upitnicima odazvalo 126 ispitanika, dok se tiskanim upitnicima odazvalo 224 ispitanika. Rezultati istraživanja pokazali su da hrvatska poduzeća pristupaju procesu dijeljenja znanja na način da najveću pozornost pridaju davanju eksplicitnog i implicitnog znanja, što je dodatno podržano kvalitetnom implementacijom svih triju kontekstualnih čimbenika dijeljenja znanja. Sukladno rezultatima istraživanja izvedeni su generalizirani zaključci o pripadnosti hrvatskih poduzeća drugoj generaciji upravljanja znanjem kao kvalitativnom kriteriju uspješnosti implementacije procesa dijeljenja znanja, te su navedene smjernice za daljnji razvoj i postupni prijelaz u treću generaciju upravljanja znanjem.
Sažetak (engleski) Enterprises active in time of writing this thesis, operate in a dynamic environment that urges constant adjustment and improvement of organisational knowledge. For knowledge to be efficiently used it should be rationally managed, so knowledge management attracts increased attention of researchers from the 1990s. It is a complex organisational phenomenon, which cannot be defined unidimensionally, but there is a consensus upon fact that knowledge sharing represents its central main phases. Knowledge sharing is a bidirectional process including knowledge giving and receiving, with its theoretical grounds rooted in social exchange theory. However, costs of knowledge sharing are not identical regarding the type of knowledge shared so this thesis will make a difference between explicit and implicit knowledge.
Knowledge sharing depends upon certain contextual factors. This research will elaborate synergic influence of organisational culture and information and communication technologies (ICT) as knowledge sharing supporting factors, additionally strengthened by a top management support. A combination of these three factors can potentially improve efficiency of knowledge sharing that can positively influence business performance, which will be tested on a representative sample of Croatian enterprises.
Research has been conducted in two phases: online research for which purpose 1.500 questionnaires were distributed and postal research for which purpose additional 1.500 guestionnaires were distributed in envelopes with paid return. This process also enabled a comparison of the efficiency between two types of questionnaires with online version receiving 126 and postal version receiving 224 completed questionnaires in total. Research results imply that Croatian companies implement process of knowledge sharing by giving special attention to giving explicit and implicit knowledge, which is additionaly supported by qualitative implementation of all three contextual factors. According to research results, general conclusions are made suggesting Croatian companies belong to the second generation of knowledge management with further progress being possible if companies implement guidelines for ensuring contextual prerequisites needed for transfer into the third generation of knowledge management.
Ključne riječi
dijeljenje znanja
eksplicitno znanje
implicitno znanje
organizacijska kultura
informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT)
podrška vrhovnog menadžmenta
uspješnost poslovanja
generacije upravljanja znanjem
Ključne riječi (engleski)
knowledge sharing
explicit knowledge
implicit knowledge
organisational culture
Information-communication technologies (ICT)
top management support
business results
knowledge mnanagement generations
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:048846
Datum promocije 2023-05-26
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 225 listova ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-03-15 11:07:32