Naslov Važnost etike u poslovnom pregovaranju
Naslov (engleski) The importance of ethics in business negotiations
Autor Alen Ojurović
Mentor Heri Bezić (mentor)
Član povjerenstva Heri Bezić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Galović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Štambuk (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2023-07-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Svrha ovog rada je ukazati na važnost primjene etičkih načela u procesima pregovaranja.
Ciljevi rada jesu analizirati odnos etike i morala, pojasniti proces donošenja etičke odluke
te istražiti percepciju ispitanika o utjecaju etike na proces pregovaranja. Povijest etike je
usko povezana s poviješću ljudskog bića, a javlja se kao posljedica potreba i briga čovjeka
da regulira moralno ponašanje. Ljudi su od davnina pregovarali, a pregovaraju i danas u
svom svakodnevnom poslovnom i privatnom životu. S time se slažu i ispitanici koji su
sudjelovali u istraživanju za potrebe pisanja ovog rada. 45 ispitanika ili 44 % ih smatra
da je pregovaranje dio njihova svakodnevnog poslovnog i privatnog života. 23 ispitanika
ili 22 % pregovaraju nekoliko puta tjedno. 18 ispitanika ili 17 % ih smatra da pregovaraju
samo nekoliko puta godišnje. 14 ispitanika ili 14 % pregovara nekoliko puta mjesečno. U
pregovorima se donose važne odluke koje su ponekad i nemoralne ili na granici morala.
Proces donošenja etičke odluke nije ni malo lak zadatak osobito u uvjetima globalnog
poslovanja. Poduzeća, obzirom na sve veću konkurenciju, se okreću povećanju
zadovoljstva kupaca i zadovoljenju njihovih želja dajući im dodanu vrijednost. Osim
toga, orijentirani su na zadržavanje poslovnih partnera i ostalih dionika poslovnog
procesa. Globalna okolina postala je sve sklonija tržišnim promjenama, odnosno
izazovima kojima se poduzeća trebaju prilagoditi poštujući pritom etička načela i
vrijednosti. Etička pitanja su složena i prilagođavanja i poštivanje istih ovisi o
prikladnosti svake zasebne situacije. Najčešći razlozi zašto pregovarači koriste neetične
metode jesu motiv moći, kulturološke razlike, demografski čimbenici prošlo (ne)iskustvo
i sl. Kakvo je stanje s pregovorima u Hrvatskoj? Istraživanje je pokazalo od ukupno 103
ispitanika njih 94 ili 91 % smatra kako su pregovori u Hrvatskoj neetični i da su na niskoj
razini. To znači da se pregovarači služe različitim potencijalno neetičnim načinima kako
bi ostvarili uspjeh na štetu druge strane.
Sažetak (engleski) The purpose of this graduate paper is to point out the importance of applying ethical
principles in negotiation processes. The goals of the paper are to analyze the relationship
between ethics and morality, to clarify the process of making an ethical decision, and to
investigate the perception of the influence of ethics on the negotiation process. The
history of ethics is closely related to the history of the human being, and it appears as a
need, a result, and a concern of man to regulate moral behavior. People have been
negotiating since ancient times, and they are still negotiating today in their everyday
business and private lives. The respondents who participated in the research for the
purposes of writing this paper also agree with this. 45 respondents or 44% believe that
negotiation is part of their everyday business and private life. 23 respondents or 22%
negotiate several times together. 18 respondents or 17% believe that they negotiate only
a few times a year. 14 respondents or 14% negotiate several times a month. In
negotiations, important decisions are made that are sometimes immoral or on the border
of morality. The process of making ethical decisions is not an easy task, especially in the
conditions of global business. Companies, in view of increasing competition, turn to
increasing customer satisfaction and satisfying their wishes by giving them added value.
In addition, they are oriented towards retaining business partners and other stakeholders
in the business process. The global environment has become increasingly prone to market
changes, i.e. challenges to which companies must adapt while respecting ethical
principles and values. Ethical issues are complex and adjustments and compliance depend
on the appropriateness of each private situation. The most common reasons why
negotiators use unethical methods are the motive of power, cultural differences,
demographic factors, past (in)experience, etc. What is the situation with negotiations in
Croatia? The research showed that out of a total of 103 respondents, 94 or 91% of them
believe that negotiations in Croatia are unethical and at a lower level. This means that
negotiators use various potentially unethical ways to achieve success at the expense of
the other party.
Ključne riječi
etika
moral
pregovaranje
Ključne riječi (engleski)
ethics
morality
negotiation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:899383
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije, Poduzetništvo, Menadžment, Financije i računovodstvo, Marketing, Međunarodno poslovanje, Informatičko poslovanje Smjer: Poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra ekonomije (univ. mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-09 14:09:05