Naslov Zdrav životni stil - odrednica vrijednosti za potrošače na turističkom tržištu
Naslov (engleski) Healthy lifestyle - a determinant of customer value amongst tourists
Autor Ana Težak Damijanić MBZ: 302720
Mentor Bruno Grbac (mentor)
Član povjerenstva Ivan Mencer (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Bruno Grbac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marcel Meler (član povjerenstva) MBZ: 30380
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2014-06-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Marketing
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 338.48 - Turizam
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Zdravstveni turizam
Sažetak Vrijednost za potrošaca na turistickom tržištu može biti ishodište za ostvarivanje
konkurentske prednosti turistickih poslovnih subjekata i na osnovi toga od posebne teoretske i
prakticne važnosti. Stvaranje i isporuka vrijednosti potrošacima na turistickom tržištu
ostvaruje se kroz niz medusobno povezanih marketinških aktivnosti, ali sama koordinacija tih
aktivnosti ne osigurava odgovor na pitanje što je za potrošaca na turistickom tržištu
vrijednost. To dovodi do problema u definiranju vrijednosti za potrošaca na turistickom
tržištu. Vrijednost se razlikuje ovisno o karakteristikama potrošaca na ciljnom tržištu. Jedno
od polazišta pri utvrdivanju vrijednosti je promatranje životnog stila. Ponašanje potrošaca na
turistickom tržištu odredeno je njihovim vecim ili manjim interesom za odredenu potrošnju
proizvoda ili usluga pa je moguce razlikovati više životnih stilova. Zadnjih godina briga za
ocuvanje zdravlja, odnosno zdrav životni stil poprima sve veci znacaj. Zdrav životni stil
utjece na motivacijske faktore potrošaca koji imaju utjecaj na vrijednost za potrošaca na
turistickom tržištu.
Za potrebe doktorske disertacije, provedeno je primarno istraživanje na uzorku wellness
potrošaca na turistickom tržištu. Kao instrument za prikupljanje podataka izraden je upitnik
koji obuhvaca: konstrukt zdrava životnog stila, konstrukt vrijednosti za potrošaca na
turistickom tržištu, motivacijske faktore potrošaca na turistickom tržištu i karakteristike
povezane s uzorkom. Upitnik je testiran u preliminarnom istraživanju te su izvršene manje
izmjene.
Pri obradi podataka dobivenih na temelju istraživanja primjenjuju se jednovarijantne,
dvovarijantne i viševarijantne statisticke analize. S ciljem reduciranja broja varijabli te
utvrdivanja dimenzija konstrukta zdrava životnog stila, motivacijskih faktora potrošaca na
turistickom tržištu te konstrukta vrijednosti za potrošaca na turistickom tržištu provodi se više
eksploratornih faktorskih analiza. Pri dokazivanju temeljne i pomocnih hipoteza, primjenjuje
se niz regresijskih procjena parametara te se provode odgovarajuca testiranja i modifikacije
pojedinih modela. Empirijskim istraživanjem potvrduje se da zdrav životni stil izravno utjece
na intrinzicne i ekstrinzicne motivacijske faktore wellness potrošaca na turistickom tržištu te
da intrinzicni i ekstrinzicni motivacijski faktori izravno utjecu na vrijednost za potrošaca na
turistickom tržištu.
Sažetak (engleski) Customer value amongst tourists may serve as a basis in achieving competitive advantage for
tourism business entities. Therefore, it is of special theoretical and practical value. Value
creation and delivery is done through a series of interrelated marketing activities, but focusing
on coordinating those activities does not provide an answer to what a tourist perceives as a
value. Therefore, an important issue in customer value amongst tourists is a definition of
customer value itself. Customer value differs based on various customer characteristics of a
particular target segment. Healthy lifestyle may be used as a determinant of customer value.
Customer behaviour amongst tourists is determined by a certain level of interest related to the
consumption of products/services, which is the basis of different lifestyles. Health
preservation as a main motive for choosing a healthy lifestyle is becoming very important in
recent years. Healthy lifestyle influences consumers’ motivational factors which influence
customer value amongst tourists.
For the purpose of writing the dissertation, an empirical research was conducted on a sample
of wellness tourists. A questionnaire was constructed as an instrument for gathering data. It
consists of the following: healthy lifestyle construct, customer value amongst tourists
construct, motivational factors and various characteristics related to the sample. The
questionnaire was pretested and minor modifications were made.
Data were processed using univariate and multivariate statistical methods. For the purpose of
the data reduction and determination of the structure a series of exploratory factor analysis
were conducted. A regression analysis was used for testing auxiliary and main hypothesis.
Appropriate tests for each model were done and a few models were modified. The results
obtained confirm that healthy lifestyle has a direct influence on push and pull motivational
factors, and that push and pull motivational factors have direct influence on customer value
amongst tourists.
Ključne riječi
zdravstveni turizam
turističko tržište
Ključne riječi (engleski)
health tourism
tourism market
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:300906
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-02-24 18:46:10